Blog Lensa Kamera

Selasa, 10 Januari 2012

Tak Nak Kawin Paksa

Assalamualaikum w.b.t. . . 

#Comel tak anak aku?

Kawin paksa?macam tak logik je dengar ayat tu zaman masa kini..kawin paksa mungkin sesuai zaman dulu kala,zaman atuk nenek kita,mungkin juga ibu bapa kita kawin pun atas paksaan, tapi zaman dulu benda itu macam tak kisah..orang kata zaman dulu zaman masih dengar kata orang tua..kini?jangan harap.

kini kawin semestinya atas kerelaan hati masing-masing.kalau kau jatuh cinta dengan si dia,pasti dia yang akan kau kawinkan.tak gitu?budak-budak dah tak main cakap orang tua,lagi suka dengan citrarasa sendiri,secara logiknya pun dia bercinta dengan orang yang dia tahu hati budinya...sudah tentu itu lebih baik dari mencintai pasangan kita yang ditentukan oleh mak ayah...tapi satu benda aku teringin nak tanya,kalau kawin dengan orang yang kita jatuh cinta,dengan orang yang kita sayang tu,adakah bermakna kita akan bahagia??Sekian !!

#Aku tengok ramai je orang berkawin atas dasar cinta banyak tidak bahagia..apa kejadah?

#Orang dulu2 lagi lama jangka hayat perkawinan mereka..percaya dak??

Kata Achie :Girl,tolong pinang aku..hahaaa


Sila like jika suka entry ini . . .  

51 komen dari budak comel^^:

Puan Besar Shag Yahaya berkata...

Family Shag OTW nak p pinang lu ! Jangan say no no pulak nanti :DD

Ujie berkata...

eh..mcm kesinambungan entry akak je..!!

*comel la anak tu..^__^

Leods berkata...

aku bdk comel, so aku komen sini ye..hehe ~> Klu dipaksa kawin ngan Brad pitt ok laa....aku angguk2 sj! XD

Cik tikah berkata...

x cool la paksa2 ni. hehe.. kawen redha atas pilihan mak ayah ok gak. x nak ke? :P girl dlm pic tuh sgt comel!

~SaL IjOu~ berkata...

mak ayah kite kawen pilihan keluarga..~ ^^

skrg ni zaman kawen suka2 agaknya~ hmm~

Leeya Hezlin berkata...

gadis-gadis di luar sana,sila pinang en achie k..
bagi yang single la..hehehe..

en achie,memang zaman sekarang ni kebanyakkan perkahwinan yang dibina musnah di tengah jalan..
macam2 sebab la..
orang dulu2 juga yang pandai nak maintainkan kebahagiaan rumah tangga..

saya ada juga belajar pasal hal2 kahwin dan keluarga untuk subjek sem ni,Perkahwinan dan Keluarga..
memang bagus la saya dapat tau hal-hal yang biasa terjadi dari sebelum kahwin sampai la dah berumahtangga.. :):)

ijA berkata...

ahaha...kata achie best sangat..

Kira Kekuri berkata...

comelnya Hayani~ dri dulu aku tgok lesung pipt dia jak. klo ada anak, mo kasi lesung pipit mcm dia~

bab org kahwin atas dasar cinta x bahagia tu aku setuju. kalau pandai jaga hubungan dengan org yg kita cinta n sayang, x mustahil x bahagia, yg penting tulus n ikhlas dalam hubungan. = eh apa aku cakap ni.

(padahal aku x lyak ckp psal ni, sbb blum brcnta. hehe ^..^Y)

#kenal ko la dulu uiss. ko yg x kenal aku tuh kan? nehh nehh =p

Paris Lipton berkata...

esok redi ye, 7lori mai masuk minang...pilih2...hahaha

Eyda Syahida berkata...

nak tunggu orang masuk mminang je, terus trime. takpun, mintak parents carikan. :')

Ayuni berkata...

blog nie smart!

Norlida Ramli berkata...

kawen pksa or x paksa ke...

kawen ngn pilihan sndri or pilihan mak ayah...

semuanya bergantung pd pasangan tu sndri...

kalo pndai mengemudi maka baiklah kesudahannya..hehehe :p

::♥~naiemah_ramli~♥:: berkata...

kawin pkse? errr..hemm..ada lagi ke?mna tau kawin pkse skrg leh bahagia kn..heee..

CintaKhadijah berkata...

yg penting restu mak ayah. insya Allah bahagia hingga akhir hayat..:)

Teha Nur Fateha berkata...

alahai comel je..dah nk kawin dh ke?hehehe...em cari2 shoutbox tp x jumpa.xtaula kalo line tenet sy yg slow.btw pasal nuff tu semuanya rezeki dari Allah..takpe sikit2 lama2 jadi bukit :)

Nisa Greennnpanda berkata...

comel aa baby tue~!!!
nk culik die jap, leh x?

nnti sy dtg komen lg.. xabis bc lg nie, haha...

Miss Purple Ungu berkata...

ada lg ke kawin paksa zaman skrg huhu

Asmahira Azman berkata...

thnks . . follow sini balik :)

Cik SHiNJU berkata...

Pandangan org tua berdasarkan pengamatan teliti dari pengalaman..
Pilihan mereka adlh terbaik..Tp ade gak pilihan org tua yg x sesuai..Tu memilih atas sbb lain..bkn utk kebahagiaan anak...

yad'z berkata...

kawen paksa macam tak best jek bunyik nye.. hehehe.. parents kite kawen pilihan keluarga... bahagia sampai sekarang.. alhamdulilah.. =)

nini berkata...

yeah...saya pon tamo kena kawen paksa....tapi kalo itu yang terbaiiikkkkk ????

diana berkata...

kalau tak de sangt boleh la mintak mak ayah tolong carikan..

KhaiRin - anies berkata...

sbnrnyer ramai yg x matang dan cetek ilmu...tau nk kawen je..

ps sy x bz pn... cuma sibuk sket hehehe

Azlan Hasan berkata...

zaman skunk ade 2 jenis kawin paksa..satu kawin sbb orang paksa..satu lg kawin sbb terpaksa dan bukan org paksa..yang penting xde paksaan dalam memeluk agama islam..*pulak dah..lari topik jap*

Regards,
-Strider-

diya berkata...

kawin dgn pilihan sendiri belum tentu bahagia, dan kawin dgn pilihan keluarga belum tentu tak bahagia.~~

Prettywrite berkata...

alolor nomei nomeinya amoi..heee..
yna pernah cakap dekat emak kalau nak jdohkan dengan siapa-siapa tak kisah pun..
janji yang ala2 ashraf muslim pun jadi lah..hahaha..

Nisa Greennnpanda berkata...

utk m'jwb p'soalan achie "kalau kawin dengan orang yang kita jatuh cinta,dengan orang yang kita sayang tu,adakah bermakna kita akan bahagia?" -- seriously not true.. coz I know.. huhu~... "-_-

lbh baik kawin ngan achie.. eh, ape? xde ape.. lalala~... >_<

nazirah berkata...

hehe kawen la ats dsr suka sama suke..
ats rela huhu

Ainul Hayat berkata...

Erm....prefer dgn pilihan sendiri. :)

cik Kartun berkata...

bak alamat.. nak anta r0mbongn meminang niehh..
tak nak? paksa jugak! hehehe

amranaiman berkata...

xkenal maka x cinta :D

NURUL NATASYA AMIR berkata...

zaman skg ni ada ke lg kena kawin pakse ek?hu3

Liza Razak berkata...

betul jugak tuh..org skrg byk kawin cerai.sebab nk sebut cerai tuh senang je mcm order teh o ais kat mamak

widiea azira berkata...

sebab cinta selepas kawin tu yg buatkan lg hangat

Teenager Housemaid berkata...

sekarang ni, dah tatau kena kahwin sebab apa..huhu..
tak yah kahwinlah..kan senang haha..

tapi, mmg betul pun pilihan org tua lebih banyak yang kekal dari yg bercinta bagai nak rak..:)

p/s: ouh 24, tua dari sayalah..:p
saya dok atas simen ni ha..:p
saya budak selangor. awak?

QueeN TerataI berkata...

kdg2 kahwin paksaan dari ibubapa ni ada baiknya.. rasanya bercinta lps kahwin lg manis kot... sbb ibubapa tahu apa yg terbaik buat anak2nya.. x kira zaman apa pun kawin paksa ni masih relevan cuma terpulang kpd individu tersebut...

Cik Rose Cute berkata...

tak best kawin paksa...tak bahagia...

Tea berkata...

bahagia itu subjektif.. kalau kita gaduh pun pasti kerana kita sayang.. lepas gaduh tu pujuk2 bahagia tauuu...

Tiada yang kekal di dunia ini... semuanya fana... nikmatilah tika ia milik kita

Teenager Housemaid berkata...

takde keje nak buat, jadilah pembaca setia setiap blog hehehe...:D

hassy chan berkata...

depend pd org kot hehe..
ssh nk ckp psl jodoh nih haha..

Juliet_iRa~" berkata...

percaya...

susah nak komen..huu..kalau nak ptahankan sesebuah hubungan + rumah tangga..2-2 pihak kena main peranan..

ciK LyndaWawa berkata...

kecik2 dia dah pandai senyum....=]

sicomot-comel berkata...

hohoho...

cepat ! sape yang nak masuk meminang achie sila angkat tangan ! ^^,

Hanis MY berkata...

yg ptg sentiasa berdoa untuk jodoh terbaik...

comelnyaaa budak tu!

LYAfrina berkata...

comelyerrrr baby senyum... ada lesung pipit lagi tu...

semua bgntung pd psangan suamistri sendiri utk mbetuk acuan rmh tangganya.. x kira kawin ats dsr cnta atau x..

cik ika berkata...

err..ik ta cukup umur lg kot nk koen sal kawen ni..hehe..tp..law leh ika pown ta ske nk kawen2 pkse ni..

CekbOlat-bOlat berkata...

hoii.. nnek bolat ckp.. dicintai lebih brmkna.. dri mencintai org itu krana blum tntu dia akn mncintai kita dgn ikhlas =D

nnek bolat ckp smlm.. mse bolat tgh gduh ngn meerol T___T

#apesal aku ngade kt ko eh?

Afzainizam berkata...

Kahwin paksa sepatutnya tidak berlaku kerana ia membawa mudarat kepada pasangan.

Masalah yang berlaku dalam masyarakat kita bukan hanya kawin paksa, malah kefahaman mengenai istitusi kekeluargaan itu sendiri masih kabur. Usaha mesti dilakukan untuk mengatasi salah faham mengenai institusi keluarga Islam yang merupakan satu institusi yang penting dan diberikan perhatian utama di dalam Syariat Islam

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Story terbaru blog kami...
tip tersalah isi minyak kereta

Bitt (double IS) berkata...

tipsnya jangan tunggu lama2 bila lahirnya sifat tanggungjawap ;)

nabila faryzza berkata...

erm, betul betul. sekarang bukan zaman anak2 dgr ckp parents. huhu

najihah sahami berkata...

aik,ni klw kes pinang paksa lak cne?haha.

mrning achie!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

(c)Copyright reserved by Woofer Storm.
Powered by Blogger