Blog Lensa Kamera

Isnin, 2 Januari 2012

Bila Kita Ingin Berdebat

Assalamualaikum w.b.t . . 


#Detik hampir tiba,malangnya kita masih belum terjaga...


Bila rasa ingin berdebat,berdebat dengan cara yang betul.dengan cara yang bertamadun, biar
nampak kematangan akal fikiran tu..jangan berdebat ibarat bercakap menggunakkan lutut, lancar laju menghentam pihak lawan.tanpa memerlukan bukti yang kukuh..janji dia puas,janji dia mahu musuh rebah tak bermaruah..


berdebat dengan cara berhemah,tunjuk diri kita yang sebenarnya bagaimana.jangan tunjukkan kelemahan dengan sengaja,itu hanya membuat kita tersungkur jatuh dengan sengaja..aku hairan bila orang berdebat tak guna akal fikiran,tak guna bukti yang kukuh,tak memeriksa sama sekali..yang dia tahu,musuh mesti dijatuhkan kerana hanya dia seorang yang BETUL.. Sekian..


#Jangan suka tegakkan benang yang basah..itu kerja orang gila !!


#Bila dah bergelar musuh,benda baik pun dikatakan jahat..sila fikirkan semula !!


Entry lain :-


Kata Achie :Tidak selalu kita menang,kekadang kita perlu mengalah sahabat..


Sila like jika suka entry ini. . . . 

31 komen dari budak comel^^:

bibi_anamodreka91 berkata...

betul2... Pandai achie ! :p

Cik tikah berkata...

cik tikah x suka berdebat :)

Citarasa Rinduan berkata...

renungan yang baik sebelum tidur..
terima kasih dik

zaman skrang mmg kena ada bukti kukuh kan..

moga2 kearah kebenaran

khalila berkata...

betul tu achie. kdg2 mmg die salah, tp masih jugak nk kata die betul.

Puan Besar Shag Yahaya berkata...

Nak berdebat kena kumpul bukti kukuh banyak banyak. Baru sedap nak berdebat. Ni bukti pun tarak, bazir air liur je ;))

Juliet_iRa~" berkata...

jangan bergaduh..;p

cakap elok-elok..jgn sentuh benda2 y sensitif..

psss : ye2 je nak pujuk!huu

Cikgu Jaja™ berkata...

emm bercakap antara org berilmu dgn tidak sangat2 berbeda.. boleh dikatakn kata2 yg sia2 bg yg tanpa ilmu...

kalau perasan lah, org yg paling byk bercakap adalah org yg kurang ilmunya..

Cikgu Jaja™ berkata...

emm bercakap antara org berilmu dgn tidak sangat2 berbeda.. boleh dikatakn kata2 yg sia2 bg yg tanpa ilmu...

kalau perasan lah, org yg paling byk bercakap adalah org yg kurang ilmunya..

missina berkata...

berdebat pun kena ada cara,,tp slalunya kelemahan yg org plg nampak kan,,

rozeeta rashid berkata...

betul tu, fikir sebelum bertindak. =)

Eyda Syahida berkata...

kan? tak guna tegakkan benang yang basah...

saya salu tegakkan benang yang basah.. hurmmm~

Nisa Greennnpanda berkata...

b'debat? mm.. sy nke xsuke b'debat sgt, kalo leh, nk elakkn je, hehe..

mane ade sy blogger famous, hehe.. sy busy la, tlg adik2 siapkn brg skool, huhu~.. >_<

Teenager Housemaid berkata...

dulu suka juga berdebat, tapi yg xbestnye, kalau org tu tak boleh nak lawan hujah kite, die start kondem n marah kite balik... *tahpapetah*
-_-'
malas dah nak berdebat, berdebat perkara2 biase je boleh ar..kalau perkara serius..dah malas dah..

*cet, cakap macam masuk panel perdebatan je. hehe.taklah, suka berdebat dengan keluarga and kawan mengenai isu semasa je*

CekbOlat-bOlat berkata...

MUsuh jgn dicari !knkan?

Afzainizam berkata...

oohhhh kalau nak tegak benang basah orang akan tau yang kita ni tak betul pastu degil plak tuuu....

hilang respek orang pada kita tau...

tak salah mengakui kesilapan tak payah berdebat

semoga hari mendatang lebih baik dan semoga tercapai apa yang diimpikan :)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Story terbaru blog kami...

kiwi berkata...

bila ego lagi tinggi drp nak mngaku kebenaran mula la x nak mengalah.klau nak tegakkan kebenaran kdg2 memg kena byk sbr juga bila org berdebat balik

Kisah Hati berkata...

tapi jika ingin tahu siapa diri kita, bertanyalah pada musuh.salam kenal :)

Cik Pulau berkata...

betul2..
kalau dah benci tu. benda baik pun nampak buruk..
bila dah sayang.. benda jahat pn dikatakan baik.
alahaiiii...

Miss Volvo berkata...

bdebat tak guna akal fikiran? tin kosong kot? heh.

Fendy berkata...

setuju.....

Azlan Hasan berkata...

hehe..kalau berdebat dunakan akal orang yang mendengar pun rasa teruja kan??hehehe

Regards,
-Strider-

cemomoi berkata...

patutnya berdebat untuk cari kebenaran bukan cari memang

Ujie berkata...

kalau ada emosi marah, jauhi perdebatan. sbb ia cuma mencetus pergaduhan.

... Wafa Awla ... berkata...

huhu harap-harap blog wafa dapat masuk bloglist sati hari nanti :)follow sini

KhaiRin - anies berkata...

apa2 pon ilmu tu penting.jgn debat dgn otak yg zero!

diana berkata...

berdebat bukan sekadar untuk menegak kan pendirian..berdebat jugak untuk berkongsi idea dan pendpaat..yang baik kita ambil..yang buruk buang ke tepi..

ahsfantasy24 berkata...

Kena fikir 10 kali,
cakap sekali :)

debat guna minda..

Cik SHiNJU berkata...

Jangan berdebat kalau rase susah nak menang...hehehe ;p

athirah berkata...

slmt thn br jua.....tua dh eh??

CIK TOM berkata...

jom berdebat!

Prettywrite berkata...

kalau berdebat dengan kawan2..kemuncaknya kemarahan dan pergaduhan..:)


betul2 rasa kalah hari ni..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

(c)Copyright reserved by Woofer Storm.
Powered by Blogger