Blog Lensa Kamera

Khamis, 19 Januari 2012

Hidup Tidak Selalu Cerah l Lukisan Alam

Assalamualaikum w.b.t. . .



Hidup tidak selalunya indah
Langit tak selalu cerah
Suram malam tak berbintang
Itulah lukisan alam
Begitulah aturan Tuhan

Jadilah rumput nan lemah lembut
tak luruh dipukul ribut
Bagai karang didasar lautan
Tak terusik dilanda badai ~

:psstt :entry panjang,tak perlu rasanya korang nak buang masa..selamat malam

Mendengar lagu hijjaz bertajuk lukisan alam ini mengingatkan aku tentang kisah hidupku..kisah bermulanya aku sejak 24 tahun yang lalu,kisah aku dilahirkan oleh seorang ibu yang begitu mulia disamping dengan suaminya yang tercinta..sebenarnya aku kurang gemar bercerita tentang hidupku,apatah lagi membabitkan kisah lalu yang ku rasa sebagai privasi buat diri ini..namun aku juga punya perasaan,kekadang perlu tempat untuk meluahkan..

tak sedar,sekelip mata aku dah membesar sebegini lupa,dulu sewaktu kecil aku kerap bergaduh dengan adikku,aku selalu berebut barang permainan yang ku rasa adalah milikku yang mutlak.. Tapi kini aku sayang adikku,mengusik adikku bererti kau mengacau diriku..pernah sekali sewaktu adik belajar diPoliteknik Shah Alam,ada orang yang membuli adikku tanpa bersebab..dan bila aku mengetahui perkara tersebut,tanpa berlengah aku berkejar  dari gombak ke shah alam dengan hati kepanasan.dalam benak fikiranku memang hancur berderai muka budak itu aku kerjakan..Alhamdulillah,nasib baik aku masih berfikir secara waras,kata syaitan tidak juga aku turutkan.cuma kata berunsur amaran aku sampaikan,agar benda sebegini tidak berlaku lagi..budak itu pun dah mengaku kesalahan dan berjanji tidak akan melakukan lagi dimasa akan datang..lihat betapa aku sayang adikku,sampai kekadang orang mengusik adikku dengan jenaka pun ku pandang semacam..Apalah nak jadi dengan aku ni..ermmmm

boleh tak aku meluahkan apa yang sedang ku rasa,boleh tak aku melepaskan semua tekanan yang menghimpit disenak pemikiran..aku dah bosan,aku dah mula tekanan..aku dah hilang tumpuan..pendek kata kini aku dah mula dalam paras kurang siuman.adakah??semoga hanya yang baik-baik sahaja menimpa diriku walaupun aku bukan yang layak menerima benda baik semata..izinkan aku berkata dengan tenang kali ini,aku bukan minta simpati .aku cuma ingin merasakan ketenangan yang mula beransur hilang dalam diriku..yang mula menjauhi tidak inginkan diriku lagi .malang nasib ku..

.Aku merantau dengan misi mencari ilmu sejak enam tahun yang lalu..dan kini aku dah bekerja disini..aku dah kenal bermacam orang,semestinya pelbagai ragam aku kena layan..aku berjumpa dengan sidia sejak enam tahun yang lalu juga..aku mula mengenal apakah itu erti cinta..jujur aku mengaku bukan dia cinta pertama,sebelum ini mungkin ada lagi..namun itu adalah kisah silam,kisah cinta monyet yang tidak boleh aku praktikkan..aku cuma nak kata ,memang YA aku cinta dia dan hatiku tiada lagi buat siapa..namun sampai saat ini,detik ini..kau masih tidak percaya dan anggap aku sebagai lelaki yang tidak berguna...

enam tahun aku mengenal cinta,enam tahun aku mula untuk menyayangi dirimu..enam tahun juga aku hidup susah dan senang bersamamu..enam tahun tu bukannya sekejap,bukan enam hari,bukan enam jam bukan enam saat..tapi enam tahun..kini setelah enam tahun berlalu kau dah mula lupa semua ini..kau dah mula menikam belakangku,aku sedar aku siapa..aku kenal dirimu siapa.tidak mengapa kalau benar kau begitu..aku lepaskan juga walaupun berat untuk aku lepaskan..aku sedar aku bukan siapa-siapa,bukan ada nilai walau setitik buat dirimu kini..pergilah kamu kemana juga,janji dirimu kekal bahagia..walau derita itu aku yang merasa..Sekian..

#Adikku baru saja bertolak ke kampung untuk bercuti tanpa berjumpa diriku..lupa abang ke bro?

#Aku sayang kamu walaupun kini kau tak sayang aku..

#Hidup memang tidak selalunya cerah,jadi jangan suka tersenyum gembira semata tanpa ada wujud perasaan waspada..

#Enam tahun juga aku tidak berjumpa mama,enam tahun juga aku mula lari dari kenyataan yang tidak boleh disangkalkan..hanya tuhan yang tahu perasaan ini..

#tidak semestinya bila aku senyum gembira, aku dalam keadaan yang suka,mungkin juga dalam otakku wujud keserabutan yang menjela-jela..

Kata Achie :Tak sangka enam tahun juga aku membuang masa..


Merapu?tak perlu nak like..arigato ~



36 komen dari budak comel^^:

Eyda Syahida berkata...

pujuk balik, setel lelok. insyaAllah hubungan korang dapat diselamatkan.

mai berkata...

tengah memendam rasa ni nampakya..aha..sabar2..6 thun yang membawa pngjrn mungkin..:D

MiszMaryaNe berkata...

semoga tabah dan kuat,
insyaAllah Tuhan akan bersama dengan orang2 yg sabar..=)

kunci locker berkata...

ko putus cinta ke bro?? emmm...xthu nk ckp apa, sabar je yg aku leh ckp...ngs puas2...mgkn tu blh wt ko tenang...errkkk...aku tak thu kisah hidup ko cmne, ppe pun smoga ko bahagia kelak :)

missSenget berkata...

aku tetap baca jugak...


utk apa ko menulis kalau tidak di baca kan..?? :)

6thun..pasti ada pengajaran di sebalik kejadian..

HeNRieTTa JoSe berkata...

Jangan la bersedih....

Pssss....nanti bleh la awk ajar sy erk...

Iffah Afeefah berkata...

ye sgt tak indah kalo sume indah belaka

jd pasang surut itu perlu

Original CikTeddy berkata...

cinta x ksampaiankah ini?maafkn bibir yg lancang brtanya ini =)
xpe la,mungkin Allah aturkn yg lbih baek buat kamu ^_^
redha itu indah..

titan berkata...

hidup memang tidak selalunya cerah. kekadang hujan, kekadang mendung. terima aje seadanya.

Teenager Housemaid berkata...

:'(
tersentuh baca entry ni...

entah kenapa, baca entry ni, saya teringat abang2 saya. mungkinkah diorang juga 'lari' mencari arah dan tujuan?
mencari ketenangan?
mencari sesuatu setelah arwah mama pergi?
saya terlalu ingin memahami abang2 saya, yang kadangkala saya rasa makin jauh.
entahlah.
they still over protective over me, i knew that.
cuma kadangkala hati wanita tak sama dengan lelaki.
*sorry tiba2 merapu dekat ruangan komen ni*

p/s:jarang skali jumpa setelah begitu lama ikatan, perempuan yg meninggalkan lelaki dulu. selalunya yg lelaki yg cabut dulu. -_-'

kata adik: kat blog tu, saya dah betul2 bagitau segalanya. privasi yang saya ada cuma nama dan wajah. :)
entahla. mungkin saja satu hari nanti, saya tergerak hati ingin bgtau nama. entahla. :)

Nisa Greennnpanda berkata...

nk bc gak w/pun pjg..

btw, pic tue mmg cun abis.. ^_^

Nisa Greennnpanda berkata...

sy nngis lak bc entri achie nie..sori...sdih sgt..

it's ok achie.. xde salahnye utk mluah kat blog sndri.. cnta mmg indah, tp perit sgt kalo si die mule xsyg kite or mule nk pegi dr kite..

I know how that feels.. be strong ye achie..

Afzainizam berkata...

memang hidup kita ada pasang surutnya
ada turun naiknya
ada tinggi rendahnya
yg penting kita kena ingat 5 pekara sebelum 5 pekara

MANA ABANG YANG TAK SAYANG ADIK... MANA ADIK YANG TAK INGAT ABANG....
ABANG ADIK IBARAT DAGING DAN KULIT

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Story terbaru blog kami...
prosedur motorsikal naik flight

Cik tikah berkata...

wah! meluahkan rasa lah. hehe..

ciK LyndaWawa berkata...

weh..panjang beben0..nasib baik dh pg..xdela ngantuk mata baca..hehe..
hey adik-!naper x jmpa abg mu itu..huhu..dusyum kang...
lamenye merantau..6thn..msti dh bnyk knal dgn org di sanakan..hati2..xsmua org 2 baik..manala tau..muka hansem n cntik tp.....
maknanya jgk achie 2 makwe ye..ehem2..xkn achie lupa pd awak,sdangkan hari2 dia sbt nama achie dlm blog ni
er..xblik jmpa mama ke?abis2 raye cmne?er..raye bg duit raya kt sy..
last n0t least,baca lirik di atas otomatik sy nyanyi jgk..h0h0..komen yg ikhlas..panjang drpd biasa..hehe

Kira Kekuri berkata...

aku yang baca ni , x sangka begini pengakhiran nya hmnnn. sabar ya, ingt yg Allah selalu ada untuk kita ^^ think positive~

#cinta pertama tuh aku kenal. heheheh

dayah SnoW Heuka berkata...

tuh jambatan pulau pinang kan??.. :D ape2 pon life must be go on bro! xD..

ape2 pon tgk kata2 smgt niyh niyh ::

Adakalanya kita perlu Menangis agar kita tahu hidup ini bkn skdar Ketawa.

Adakalanya kita perlu Ketawa agar kita tahu betapa mahalnya nilai Airmata

Bersyukurlah pd org yg menyakiti kamu kerana dialah yg Menabahkan mu..


Bersyukurlah pd org yg tidak Mengendahkan kamu kerana dialah yg Memupuk mu Berdikari..


Bersyukurlah pd org y Menjatuhkan kamu krana dialh yg Memperhebatkan Kemampuanmu..

Bersyukurlah pd org y Kenakan Kamu kerna dialah yg menguji Kesabaran dan Ketabahan mu..

renung2kan dan slmt beramal :) skdr utk perkongsian :D

Nurul Iman Rosman berkata...

insya Allah enam tahun awak tu akan berbaloi jugak akhirnye nnt, insya Allah.

diana berkata...

like jugak..:/

akak ada 8orang adik beradik..
tapi sorang pun tak pernah jadi pelindung bila akak dibuli.:)

Prettywrite berkata...

Err..nak komen apa ya..urm mungkin 6 tahun tu tempoh belajar..dan sekarang adalah ujian dan keputusannya..terima dengan hati terbuka segala ketentuan..
Apa pun yang terjadi berjalanlah tanpa henti~by siti nurhaliza..hee..

Jangan sedih2 ya..masa merawat segalanya.

Paris Lipton berkata...

kau kau 24tahun??? ingatkan bdk skola...hahaha...errr hidup satu pejalanan ><

Azlan Hasan berkata...

kenapa bro??demotivated ker??hehehe

Regards,
-Strider-

cemomoi berkata...

tok khatib juga pesan, semua yang berlaku ialah takdir yang selama ini kita tak tau dan tercari-cari. bila dah tau itu le takdirnya napa mesti kita mengeluh/berbangga kununnya itu le usaha kita. hadapi setiap hari dengan wajah yang ceria...

susah juga nak selami saranan pak khatib

LidiaSuraya berkata...

may happiness will find u...

btw salam kenal. :)
singgah n follow kamu

Hanie Dew berkata...

terasa luahan perasaan ko. nampaknya betulla mr bloggie jadi teman paling rapat ko untuk meluah perasaan.

nape tak luah kat adik ko yang tak jumpa ko sebelum balik kampung???

enam tahun lama tu. what happen to your mom?

intan_blur berkata...

pekataan sabar tu la yg mampu intan ckp...intan faham perasaan tuh..sbb penah alami waktu tika dulu..
insya'Allah..stiap ape yg blaku Allah telah mjanjikan yg tbaik utk hambanye..;)
sbar ye wahai sahabat ;)
keep in touch

Teenager Housemaid berkata...

nak tanya achie ni photographer eh?

Ujie berkata...

kala sdg bersedih, mmg sesuai dgr lagu ni..

*achie jgn terus2 ingat perkara sedih tau, nanti jiwa jadi lemah.

Puan Besar Shag Yahaya berkata...

Kalau betul dia tulang rusuk Achie yang patah, dia akan kembali ;)

Hanis MY berkata...

bergaduh dengan adik beradik adalah perkara wajib hehe...

semoga terubat lka dan kesedihan dan kegembiraan bakal menjelma...

yad'z berkata...

enam tahun yang awak lalui bukan satu pembaziran atau buang masa.. tapi itu sebagai pengalaman, pengajaran dan suatu kenangan yang indah , mungkin? hanya awak sorang je yang tahu.

memang tak kan sapa tahu hati kita. melainkan kita sendiri. tersenyum di luar tak bermakna gembira di dalam. saya faham tu. cari lah ketenangan yang hilang and dapatkan semula senyuman dalam hati awak... =)

#sorry saye memang suke komen panjang2... >_<

Tea berkata...

6 tahun x jumpa mama?

Hargai tika memiliki... Sebagai abang, sebagai kekasih dan sebagai anak ada peranan yg berbeza... Sementara masih ada, sebagai anak kita harus belajar untuk mengalah... Ibu pasti sayang anaknnya.. Yg emsem dr belakang ni..

CekbOlat-bOlat berkata...

sedihnye.. hmm..
tnpa kita sdar wktu cepat berlalu..
enam thun itu dh cukup mematangkan..

bestnye ade abg yg caring smpi cm tu.. bolat takde abg or kakk nk care mcm tuh >_<

chemay berkata...

untung adik achie dapat achie sebagai abang.
nak jugak boleh?
heee
:P

tak apa lah achie.
mungkin Allah tentukan jodoh achie dengan someone yang lebih baik.
yang boleh terima achie seadanya.
jangan sedih2.
:)

rozeeta rashid berkata...

kalau selalu indah, kita takkan hargai keindahan tu ye dakk. hehe.

sabar ye. ada yang lebih baik untuk awak. *saya rasa apa yang awak rasa* :'(

Leeya Hezlin berkata...

en achie..
jangan disesalkan atas apa yang berlaku..
ingat,ada hikmah disebalik yang terjadi..

insyaALLAH satu hari nanti semuanya akan menjadi baik dan sesuatu yang manis untuk dikenang..

ALLAH turunkan hujan sebab akan ada pelangi yang terbentuk selepas itu yang membawa kegembiraan kepada kita..
begitu juga dengan hidup kita sebagai manusia..
setelah apa yang awak alami yang membawa kesedihan,keperitan,kepayahan pada awak,1 hari nanti akan terbayar juga berkat kesabaran awak..

percayalah bahawa ALLAH itu maha berkuasa,maha adil..
lagi berat dugaan yang melanda,itu bermakna ALLAH lagi sayangkan awak..
awak mampu untuk menghadapinya..sebab tu DIA pilih awak..

so,semoga awak lebih kuat untuk menjalani kehidupan seharian..awak masih ada keluarga,kawan-kawan yang support awak.. :):)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

(c)Copyright reserved by Woofer Storm.
Powered by Blogger