Blog Lensa Kamera

Khamis, 12 Januari 2012

Mengenai Arnab Dan Pellet l Penjagaan Arnab

Assalamualaikum w.b.t. . . . 

#Sejak aku jaga dorang ni,aku tahu dorang ni kira memilih makanan juga..kalau dah bagi pellet mahal,pellet murah dorang dah tak pandang..

#Pellet Arnab ni aku beli main kg dah,dulu beli ikut mini packet tapi tak tahan duit dibuatnya..satu packet dalam Rm18.kalau mereka bertiga dah makan,2,3 hari dah habis dah.. sekarang aku beli dalam 25kg baru rm75..tu pun tahan dalam masa dua minggu..

#Setiap minggu wajib dua kali kena bersihkan tempat tinggal dia,okeylah .tak busuk mana pun..kalau tak bersihkan dengan kerap alamat rumah dia jadi tempat baja pula..banyak siot najis dia..

#Dulu aku rajin belikan lobak dan sayur,tapi sekarang dah tak belikan ..faktor utama benda tu merugikan kerana sekejap saja dorang belasah.hehee faktor lain,sebab melalui pembacaan aku di internet,arnab tak bagus diberi makanan seperti itu kerana disetiap sayur itu ada racun perosak yang boleh menyebabkan dorang mati jika diberi selalu..jadi bagus tak payah bagi..kan3??

#Air Arnab?Aku beri air yang dah telah dimasak..tak baik bagi air paip,tak elok untuk kesihatan..hehee kekadang aku letak vitamin atau teh untuk tambah kecergasan mereka yang asalnya memang dah cergas pun..hehee

#Paling penting,aku akan bersihkan mereka..aku mandikan dengan air panas suam..biar wangi sikit,dah mandi kena lap badan dorang dan guna dryer bagi kering cepat..tapi korang jangan amalkan mandikan mereka selalu,tak elok makcik !!

#aku malas nak cakap,korang layan je gambar arnab aku ini..hehee Sekian^^





Kata Achie :hari tu aku ada beli 2 ekor arnab besar punya..malas nak jaga..siapa nak?heheee


Sila like jika suka entry ini. . .



30 komen dari budak comel^^:

ijA berkata...

comel nyer...nakk.tetapi malas nak jaga lah..ahaha...comel2..

.M.E.A.S.M.Y.S.E.L.F. berkata...

comelnya!!!! geram tgk! ^_^

nini berkata...

amboi...rajinnya jaga arnab......comel arnab tu, tapi tu la kena rajin kan...ish...-=p

Kira Kekuri berkata...

comelnya, geramnya akuu.. arrggghhh !! XD minta 1 =) arnab pertama tuh bah, lucu tul kepala dia.. ahhaha ='DD suka suka ^^ kbai tc

Azlan Hasan berkata...

hehehe..aku pun sebenarnya teringin nak bela pets nie tapi sebab disiplin xde aku kena lupakan laa hasrat tu..takut mati plak bwh pengjagaan aku..hehehe

Regards,
-Strider-

Liza Razak berkata...

dulu saya minat nak bela arnab tp dah ade 3 ekor binatang peliharaan kat rumah.terus tak jadi

Lydia Miza(Aidyl Azim) berkata...

ooo tak bagus klu bg sayur eii.br tau.

Miss Xyz berkata...

wah, sye pun bela rebbit gak.. tp x segebuu arnab hang.. tp telinga rabbit sye jatuh.. baka luar ngre katanyaa, hakhak XD sye pun dri first beli rabbit ni, bgi mkn pellet. Rsenya x prnh ksi mndi guna air suam smua tu, x prnh.. hehe ^^


p/s : rabbit cpt mmbiak.. adeh

Nisa Greennnpanda berkata...

ahhhhhhhh!!!!
comelnye die~~!!

achie..nk jmpe die, huhu~..

btw, sy br on9 nie.. exam ssh kot td.. T_T
nnti sy dtg blk bc lg entry.. (xbc lg nie)

ahsfantasy24 berkata...

kenapa rabit tu comel sangat!!!
geram tengookk >_< meh pos ke sini! :D

FAIZ FAKHIRIN berkata...

hahhaa...daging arnab best...hehehe...

Puan Besar Shag Yahaya berkata...

Wow! Comel macam Shag lah dorang tu. HAHA :DD

Shag tak nak bela pape dah. Susah bila ada dua ekor kucing tak dengar kata ni. Kerja nak membuli pets lain dalam rumah. Aritu dua ekor kura kura Shag mati sebab asik kena kacau je >.<'

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) berkata...

comelnye tapi anak2 saya tak tahan bulu2 haiwan ne..

widiea azira berkata...

arnab kan mse kcik2 mcm ni lawa sgt2 kan..eh x bhaya ke mata dy snap pict ni

Cik tikah berkata...

ya ALLAH, comelnya :) umur? agak2? :P

Teenager Housemaid berkata...

wahhh.,..
bela arnab rupenye..
bagusnye...:)
comellah arnab tu..:)
tapi saya tak pandai bela binatang..
dulu pernah bela kura2 dengan ikan je..hehe


p/s: tiba2 saya ada short-term memory lost la pulak..:p nama awak siapa? tanya lagi juga ni~ :ppppp

semutsengal berkata...

arnab kau pandai posing, boleh join ratu cantik arnab ni. Eh, ada kena mengena ke ?

Juliet_iRa~" berkata...

comelnyaaaa...:)

suka arnab dr kucing tp kan..ira geli dengan benda berbulu ni..camne?hee

mahal gak mknn dia ek..

pss : haha..nt ajak blogger lain buat gathering kat ioi la camni..:)

Bitt (double IS) berkata...

woww semua mata cantek punya...agaknya sebab kasi minum teh punya...ehh jup..mandikan pakai air suam?? shampoo tak?? ngeeee

salam kenal... ;)

khalila ishak berkata...

haihhh... comel sgt arnab tu apesal....

cik Kartun berkata...

kat kebun Cik Abah ade arnab jugak... kiut2 :D

Ujie berkata...

tinggi gak kos mknnya ya..rajin achie jaga.
akak tak rajin gitu..^__^

*sihat2 nampak mereka ni!

Hanie Dew berkata...

oh..cair hati aku tgk arnab ko ni. hari tu aku gi danau kota ada orang jual arnab kecik kecik. letak je atas meja dia tak lari pun. gebu gebu plak tu. aku nak tapi tak sedia lagi nak bagi penjagaan rapi. kang terzalim plak kat mereka kalau tak jaga bebetul.

Nisa Greennnpanda berkata...

owh,ha'ah la.. sayur ade racun ek..lupe plak.. tp rabbit sy dh lame mati, huhu~.. T_T


achie..nk rabbit awk 1.. anta kat umah sy tau..

ciK LyndaWawa berkata...

eh..nak sekor boleh??????kiut......=]

Kira Kekuri berkata...

hehe, betul tuh arnab pelik jak kepala dia, tapi comel. bah jadi pos sini lah arnab besar tuh? hahaha ^^ =p

Afzainizam berkata...

EEMMMM arnab ni masa kecik mmg comel ... masalahnya bila besar bulu dia cepat tercabut, tu yang orang tak gemar...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Story terbaru blog kami...
tip kereta semasa banjir

CIK TOM berkata...

comelnya arnab..tp ciktom ada resdung alergik bulu2 binatang ni..huhu..

1lg mahalnya kos nak bela arnab...thn ni azam nak saving byk ckit duit so xdpt jgk nk bela..hee

dja_amiensukhri berkata...

comellllllllllllllll!! (^_^)

Nisa Greennnpanda berkata...

bile achie bg sy rabbit nie..ngehehe...... >_<

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

(c)Copyright reserved by Woofer Storm.
Powered by Blogger