Blog Lensa Kamera

Memaparkan catatan dengan label Pendapat Achie. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label Pendapat Achie. Papar semua catatan
Selasa, 11 September 2012

Erti Kematian

Assalamualaikum w.b.t. . .  .

#Stock lama,stock baru nanti sajalah~

Kehidupan tak boleh dijauhkan dengan perpisahan,sebagaimana kita bertemu sebegitu juga kita akan melalui proses perpisahan yang kadang kala susah untuk kita ungkapkan dengan kata-kata,malah mungkin hanya air mata yang bisa mengalir dalam tanpa tak sedar.. Kematian adalah salah satu bentuk perpisahan yang sangat sukar diterima dek akal apatah lagi bila mana perpisahan buat selamanya dengan orang yang paling rapat dengan diri yakni orang yang kita paling kasihi.mungkin perpisahan melibatkan suami dan isteri,adik beradik mahupun sanak saudara ataupun sahabat handai..

Bila sebut mengenai kematian,pasti ramai yang tergamam.pasti ramai yang berkata dalam diri, "aku belum siap untuk mati", "aku belum puas hidup di dunia sementara ini" dan juga ada yang selamba berkata "aku tak nak mati,kerana aku mahu terus kekal hidup dimuka bumi ini".siapa kita untuk mengelak dari kematian?kematian bukan menjauh sebenarnya,malah kematian sebenarnya adalah yang paling rapat dengan kita tanpa sedar.setiap masa kita  bisa dijemput tuhan,sama ada kita rela ataupun tak rela..

Ya tuhan jika benar ini adalah hari penghabisan buat kami.semoga mati kami dalam keadaan beriman..Ya tuhan jika benar hidup kami cuma mendatangkan kemudaratan,semoga engkau matikan kami dalam keadaan islam..Ya Tuhan jika engkau masih inginkan kami terus berada dimuka bumi ini,semoga kami hidup didalam landasan agama islam..semoga hidup kami,mati kami dalam keadaan beriman..AMin~

#Semoga tenang  ibuku,ahli keluargaku yang telah meninggalkan kami dalam keadaan kami belum siap untuk merasai kehilangan mereka..semoga anda semua akan baik-baik saja,insyallah suatu masa semoga ada jodoh kita ketemu semula..amin3
#Berbicara pasal kematian,sebenarnya bagus untuk diri..semoga diri kita akan merasa takut dan patuh dengan perintah Allah..ya tuhan,ampunkan dosa kami yang lalu..
#Sahabat sekalian,semoga kita bermaafan sesama sendiri dan melupakan apa yang telah berlaku dimasa lalu..maafkan~
#Andai kata aku sudah tiada,pasti blog ini akan menjadi sampah.

Kata Achie :Semoga blog ini bisa membawa manfaat,bukan keburukan semata..amin3


Terima kasih tuhan atas kehidupan yang engkaun berikan,Aku cinta Allah~

Ahad, 9 September 2012

Hidup Ini l Kaki Cinta Dot Com

Assalamualaikum w.b.t. . . 


♥ Dandoard 

Rajin pula malam ni nak update entry,

syukur masih diberi kesempatan untuk update,

walaupun kebanyakkan entry banyak merapu dan lari dari jalan cerita kehidupan yang asal,

Hidup ini ada banyak agenda yang perlu kita laksanakan,

adakalanya berjaya,adakalanya kita tumbang dimedan kehidupan,

apapun semoga hidup kita,jalan cerita kita akan menjadi kebahagian buat diri kita..

semoga apa yang dihajati akan tercapai walaupun kita tahu itu semua kerja tuhan..

Semoga hidup akan baik-baik sahaja..insyallah~

***********

Nak support kawan boleh?

ada masa layanlah blog canggih ini..dia otai meh,jomm~
www.kakicinta.com

#Klik banner kat atas ni ketat2 ye..dah klik confirm owner dia belanja aku makan.erkk


Kata Achie :Kekadang kena bersuara jika diri perlu bersuara..kan3??


Terima kasih tuhan atas kehidupan yang engkau berikan..Aku Cinta Allah~

Hei Aku Kenal Cinta l Xeera Feeqa

Assalamualaikum w.b.t. . . 


Novel time~

Berani sungguh Arianna memutuskan hubungan cinta dengan Ashriq.Memang cari pasal! Ashriq pantang kalau dipersendakan. Dia mahu mengajar Arianna sehingga budak itu melutut dan memohon maaf padanya, Untuk menjayakaan rencana itu,dia harus mencari seorang gadis yang boleh berlakon menjadi kekasihnya. Dia tahu siapa yang boleh menggalas tugas itu. Eliisa!

Terkejut Elissa diterjah Ashriq, lelaki yang baginya perasaan bagus disebabkan kepopularannya dikampus. Menyampah ! tetapi tawaran lelaki itu sungguh mengujakan. Jika dia terima watak sebagai kekasih Ashriq, Ashriq memberi jaminan bahawa bandnya dapat menyertai pertandingan Battle of the Band hingga ke peringkat akhir. Wah, benar-benar hebat!

Tetapi bolehkah dia bertahan dengan Ashriq?lebih banyak keburukan yang akan dihadapinya berbanding kebaikan. Sudah pasti dia menjadi bahan gosip dan bakal berdepan dengan "mean girl" terbesar kampus. -Arianna. Teruk tekanannya..

Dan apabila akhirnya dia menerima tawaran  Ashriq atas sebab-sebab tertentu, ada perasaan indah melatari hati. cintakah itu? Oh,tak mungkin! Habis,kenapa dia ingin sentiasa bersama lelaki itu? sedangkan dia tahu segala-galanya akan berakhir sebaik sahaja Arianna kembali pada Ashriq.

Cinta ? Taklah,
Cinta ?Ya kot
Cinta ? Errr... (malu nak mengaku!)

********************

#Novel ni dah lama beli baru dapat habiskan.dasar malas nak baca kot~
#Pelik ke lelaki baca novel?tak kan?jadi jangan hairan^^
#Balik ke balik,Balik ke tak..entahlah.serabut~

Kata Achie :Kalau sebut banyak sangat nama kat blog ni nanti jadi 
bahan pula..sadis! hahaaa

Terima kasih tuhan atas kehidupan yang engkau berikan..Aku cinta Allah~
Sabtu, 25 Ogos 2012

Tiada Siapa Yang Tahu l Gambar Sekitar Bukit Tinggi Pahang

Assalamualaikum w.b.t. . . . 

Susah nak bagi faham mereka yang susah nak faham,apa lagi kalau mereka memang tak ingin faham dengan apa yang kita cuba fahamkan mereka yang memang susah sangat nak faham². Tiada siapa yang tahu dan tiada siapa yang ingin nak ambil tahu dengan apa yang kita inginkan kerana apa yang kita inginkan belum tentu menjadi sasaran mereka untuk memahami apa yang kita inginkan..hidup ini ada pelbagai,ada pelbagai ragam orang yang kita jumpa,dan bukan semua orang akan tahu kita sebagaimana..

Tiada siapa yang tahu apa yang kita rasa,apa yang kita lalui sebelum ini melainkan diri kita yang sedang melakar pengalaman sendiri,mencerna idea untuk lari dari kenyataan hidup yang sukar untuk diri sendiri terima hakikatnya..Apa yang kita ingin belum tentu kita bisa dapat andai bukan itu yang tertulis buat diri kita.Apapun ALLAH itu maha besar lagi maha adil..jika benar ia adalah memang ditakdirkan buat kita.jauh mana pun ia cuba nak lari pasti akan kembali buat kita kalau bukan sekarang tapi disuatu hari..Sekian..

#Hanya Danboard peneman diri..apakah?

Gambar Sekitar Bukit Tinggi,Pahang

Kata Achie :Maaf,update entry dalam keadaan kurang waras =.=


Terima kasih tuhan atas kehidupan.Aku Cinta ALLAH~
Selasa, 3 Julai 2012

Bersedia untuk menerima kehilangan

Assalamualaikum w.b.t. . . . 

Perubahan itu semestinya perlu ada,dan perubahan itu ada dua alirannya..sama ada perubahan menuju jalan kebenaran ataupun menuju ke jalan kehancuran..cuma kita saja yang perlu memikirkan nak pilih mana satu,jangan tersalah pilih sudah...hidup ini ada putaran rodanya, tak semua yang kita inginkan akan bisa kita miliki,kerana kalau dah benar bukan rezeki,menangis darah macam mana sekalipun semua itu tak kan bisa kita perolehi..

Namun sedarkah kita satu perkara,dalam gersang berusaha untuk memiliki apa yang kita impikan..kita sebenarnya harus membenarkan pemergian apa yang kita miliki..hidup tak boleh nak tamak,mungkin tuhan akan memberi apa yang kita ingini,tapi dengan Izinnya juga, tuhan akan mengambil apa yang kita ada...bersiapkah kita jika benar perkara itu akan terjadi? Jika benar² akan berlaku,suka atau pun tidak kita kena lepaskan apa yang kita ada.kerana yakinkan diri kita apa saja yang kita ada itu semuanya pinjaman dari Allah s.w.t..jadi  perkara yang ingin ditekankan kat sini sebenarnya,apapun yang kita ada,jangan nak berlagak mengatakan itu harta kita buat selamanya..Bila² masa tuhan bisa ambil jika iaNya ingini kerana kita cuma penjaga sementara saja..Sekian!!!

**************************

Sudut Tahukah Anda ......

#Tahukah anda,setiap manusia memerlukan 7-8 jam untuk tidur yang secukupnya.. namun benda yang anda tak tahu bila mana aku tak tidur malam semalaman layan bola dan paginya terus pergi kerja..erkkk
#Tahukah anda,setiap orang suka sangat mencari kebahagian dalam dunia percintaan.tapi tak ramai yang akan menerima bila gagal dalam percintaan..pelikkan?
#Tahukah anda,dengan blog kita mampu menjana pendapatan sampingan..tapi dengan blog juga kita mampu menyebarkan fitnah dalam tak sedar.. *gosip kuat sangat.erkk


#Cerita ini masih segar,semoga bisa menjadi satu kenangan..

Kata Achie :Blog Lensakamera terpaksa diabaikan buat sementara waktu.hahaa


Terima kasih atas kehidupan yang engkau berikan..Aku Cinta Allah
Isnin, 2 Julai 2012

Andai masa boleh diputarkan semula

Assalamualaikum w.b.t. . . 

Bertuah budak zaman sekarang ni,semakin senang dimanja dibelai dengan mak bapa..bukan seperti zaman budak dulu kala..kalau sekarang,tak hairan bila mana masih muda belaka tapi dah punya gadjet yang mewah..ada yang punya telefon mahal melebihi orang dewasa, pergi ke sekolah dengan kereta sambil bermegah-megah,dihimpit pula oleh pasangan yang masih kurang akalnya..ternyata zaman betul-betul dah berubah..salah siapa sebenarnya??Adakah mak bapa tak reti nak jaga ataupun anak itu sendiri tak tahu menghargai pengorbanan orang tua??

Bayangkan kalau budak zaman sekarang ni terhumban jauh ke zaman lampau,melihat sendiri kesusahan orang tua..Adakah mereka masih sanggup membuang duit hasil dari  keringat orang tua dulukala,adakah mereka masih mahu membuat kerja tak faedah semata-mata kehendak nafsu yang entah apa-apa..Adakah mereka akan terus hanyut tanpa ada arus penyesalan menanti didepan mata..Atau adakah mereka hanya akan terjaga bila mana harta yang ditinggalkan untuk mereka sudah habis dibelanja dan paling sadisnya bila ORANG TUA sudah tiada?

Apapun,semoga ada erti kehidupan yang sebenarnya menanti didepan mata..tak perlu hanya ada kemewahan sedangkan mata hati telah dibutakan..tak gunanya hanya ada kenikmatan duniawi tapi kempunan kenikmatan yang sebenar diakhirat sana..semoga kita lebih menghargai pengorbanan yang dilakukan oleh orang tua kita dan JANGAN pernah sesekali pun  membuat mereka menangis hanya kerana kesilapan BODOH kita semua..sekian!!

**************************

#Tahukah anda,manusia ni memang bersikap degil..semakin dilarang semakin gersang dia nak buat..lantak tak tahu!!
#Tahukan anda,walaupun burung tu terbang jauh diawangan,pasti akan kembali kesarang semula bila diri dah kepenatan.begitu juga dengan kita,apapun kesilapan yang ada,semuanya bisa dibetulkan semula selagi hidup masih bernyawa..
#Tahukah anda,dulu aku selalu update merapu sampai 80++ sebulan,namun bulan jun yang lalu rekod terburuk cuma hanya 4 entry saja..kalau bisa merapu kembali, adakah yang kisah ke??erkkkk

#Hanya cerita lama mampu aku publishkan..

Kata Achie :Hidup tidak selalunya membawa kegembiraan..ermmm



Terima kasih atas kenikmatan yang engkau berikan..Aku Cinta Allah~



Sabtu, 30 Jun 2012

Harapan Berkecai l Gambar Sekitar Masjid Kristal,Terengganu

Assalamualaikum w.b.t. . . . . .

Setiap orang punya keinginan untuk mengecapi impian,setiap masa setiap detik yang ada pasti diri akan berusaha untuk mendapatkan sesuatu yang kita ingini...hidup ini memang ada pelbagai rintangan..tanpa cubaan yang bertubi menjelma didepan mata,pasti bukan hidup namanya... hidup ini terlalu singkat untuk kita ratapi kesedihan yang melanda diri,percayalah setiap kejadian yang berlaku semuanya bersebab..namun itu semua kerja tuhan,rahsia tuhan yang takkan tercapai dek akal untuk kita rungkaikan..sebaiknya kita mencari formula hidup untuk pastikan bukan sekadar jasad kita yang teguh berdiri tapi rohani itu juga sudah pasti..

Harapan berkecai itu hanya untuk orang yang telah gagal untuk bangun,gagal sekali sudah tak tahan untuk bangkit kembali..kenapa perlu ada perkataan putus asa andai kebangkitan diri masih belum kita jelmakan..itu tidak adil bukan?tidak adil pada diri sendiri dan juga mungkin tidak adil pada sesiapa yang berkaitan..apapun semoga kejatuhan diri itu kita sedarkan dengan prestasi yang bisa menbanggakan diri disuatu hari nanti..seperti juga kalian,aku juga pernah jatuh tanpa disengajakan,dan aku tahu harapan kali ini mungkin akan berkecai lagi..tapi kenapa perlu nak risaukan,tuhan kan sentiasa ada bersama kita ?? try dan error selagi terdaya dek hati ini..sekian!!!

***************************************

#Dua tiga hari ni lain macam je rasa..apakah??
#Esok pagi ada seminar kat tempat kerja lama,berjumpa dengan kawan lama..teruja ke terseksa?erkkk
#Semakin MALAS aku sekarang ni,bulan ni  berapa ketul sangat entry ni.oklah tu dari banyak sangat entry tapi lebih banyak mengarut..ermmm


#Gambar Masjid Kristal,Terengganu..

Untuk gambar lebih lanjut,sila klik link kat bawah.Terima Kasih^.^Y



Kata Achie :Banyakkan berdiam jikalau berkata cuma sia-sia belaka..



Terima kasih atas kehidupan yang engkau berikan..Aku Cinta Allah..


Ahad, 24 Jun 2012

Masa Untuk Berubah l Gambar Kucing Comel Versi Terengganu

Assalamualaikum w.b.t.

Lama juga memendam rasa,letih sudah asyik berperang dengan suasana yang agak susah untuk diungkapkan..alhamdulillah masih diberi kesempatan untuk mengudpate diri walaupun sebenarnya masa sentiasa ada untuk meloloskan dari kesibukan dunia realiti..namun diatas beberapa perkara membuat aku agak keberatan untuk menonjolkan diri di sini..

Terfikir untuk mendiamkan diri terus pun ada,namun bila memikirkan melalui blog ini aku bertemu pelbagai kawan,melalui blog ini aku berjumpa dengan pelbagai ragam manusia,melalui blog ini juga aku bisa mengungkapkan apa yang aku rasakan..atas dasar yang ada,aku hanya mampu berdiam dan hanya akan berkata jika perlu aku rasakan..

Dan setelah sekian lama mengunakan template yang asal,akhirnya blog Woofer Storm bertukar wajah lagi..entah keberapa kali aku dah lupa,yang pasti dengan template yang baru ini dapat membuatkan mood untuk berupdate itu datang kembali..insyallah jika diberi kesempatan lagi kan??apapun semoga sahabat yang sedia ada tidak terus melupakan dan sentiasa berhubung dari masa ke semasa..itu lagi baik bukan?? Sekian!!!


opss..kredit untuk sahabat aku yang sudi membuatkan template ni..sayang kamu lebih~

*Jujur aku suka template yang asal,namun kekadang perubahan itu amat diperlukan.

*******************************

*Aku lagi suka update blog lensa kamera..tak tahu kenapa.adehhh

update terkini blog Lensa kamera :


Kata Achie :Setiap yang datang pasti akan pergi..kan??


Terima kasih tuhan atas kehidupan yang engkau berikan..Aku cinta Allah~
Ahad, 3 Jun 2012

Rezeki Ada DiMana-Mana l Alkisah Di Dataran Nilai

Assalamualaikum w.b.t. . . . 

Aku percaya satu benda,benda yang dikejar-kejar walaupun dengan usaha yang mengunung namun bila tuhan tak izinkan,itu cuma kerja sia-sia belaka..bersungguh mana pun kalau tuhan tak kehendaki ,itu hanya membuat kau rasa tak bermaya..rezeki itu ada dimana-mana,kalau tak dapat  disini,pasti ada rezeki kita disana pula..setiap orang dah diberi olehNya rezeki yang melimpah ruah,cuma kita tak sedar dimana dan kita tak pernah nak berusaha untuk mendapatkannya..

Aku pernah rasa jatuh bila mana aku sukar untuk mendapat sesuatu itu,cukup sukar kerana bila mana aku berusaha sebaik mungkin untuk mendapatkannya,malah meminta pertolongan dariNya pun masih belum bisa termaktub yang ia akan menjadi milik aku..malah aku hanya mampu memandang ia dari kejauhan..namun kini aku bersyukur bila mana aku mendapat sesuatu yang lebih baik,malah tanpa aku sangkakan...aku percaya,tuhan turunkan hujan disaat manusia mula merasa kepanasan dek bahang panas terik mentari,..apapun usaha itu semestinya ada,cuma tak perlu mengharap apa yang kau ingini akan bisa kau miliki kerana itu semua kerja tuhan..Sekian!!!

#Tak tahu sempat ke tidak nak bw,petang ini nak ke seberang takir..seminggu kat sana maknanya mungkin aku di alam maya akan berhenti berkata sementara...
#Tak perlu takut bila mana ada yang mengugut nak takutkan kita,kalau benar pun kita mati di tangan dia.itu maknanya tuhan dah putuskan riwayat kita cukup disini dan dia cuma hanya perantaraan sahaja..yang pasti tuhan tahu aku tidak bersalah,kau jangan suka menuduh tanpa ada sebarang bicara kata...
#Kalau dah kena sekali,pasti akan kena buat kali kedua..kalau kena berkali-kali,pasti akan kelihatan sengal jadinya..hehee

#Kan best kalau shoot dapat guna tripod..ermmm tapi sayang tak bawa pula.hehee
untuk gambar lebih lanjut,sila klik link kat bawah..terima kasih!!



Kata Achie :Dulu masa gersang bermain blog,BE sukar nak lekat,tapi bila berblog sekadar suka-suka,alhamdulillah ada rezeki..terima kasih atas rezekinya Ya Tuhan..


Terima kasih atas kehidupan yang engkau berikan..Aku cinta Allah
Selasa, 29 Mei 2012

Dalam Bersahabat l Alkisah Yen Dan Nova Part 1

Assalamualaikum w.b.t. . . . 

Dalam bersahabat,jangan pernah ada istilah khianat.apatah lagi jika dari dulu kau dah berjanji tak akan memungkir janji..dalam sahabat,jangan pernah mengatakan kau punya kelebihan dan dia punya kekurangan kerana kau kena faham satu perkara yakni manusia yang memijak bumi hasil ihsan tuhan ini tak ada yang sempurna kerana kita dalam rasa tak sedar sering melakukan kesilapan..

Manusia normal melakukan kesalahan,kesalahan itu sebenarnya adalah bagus untuk kita memperbaiki kesalahan pada masa lampau.jika benar sahabat kita punya kesalahan yang membuat kita rasa tak selesa,membuat kita berfikir sekejap yang sahabat kita berada dalam landasan yang tak kena,alangkah bagus jika kita menyedarkan mereka dengan cara yang betul. katakan dengan cara berdepan tanpa ada sebarang sindiran..sahabat yang baik pasti bisa mendengar nasihat dari kita,dan pasti bisa membetulkan kesalahan diri yang mungkin tak disengajakan..TAPI,bila kau membuat keputusan yang negatif,mengutuk menghina merendah-rendahkan mereka tak kiralah dari belakang ataupun secara kiasan,adakah itu cara terbaik untuk kita dan mereka meneruskan persahabatan?? Sekian!!!

#Kita rasa kita dah cukup baik dalam bersahabat dengan mereka walhal kita cuma merosakkan mereka semata..
#Bila ditegur,sila dengar dengan telinga,bukan guna lutut yang cuma membuat kau kelihatan seperti kurang akal..maaf~
#Tak perlulah memilih kawan mengikut apa yang kau ingini andai kau tak ingin diperlukan sebegitu rupa..

#Cerita lama,entah tak tahu kenapa tetiba nak publish..

Untuk gambar lebih lanjut,sila tekan link kat bawah..terima kasih^^


Kata Achie : Macam-macam berlaku sekarang ni..ermmmm


Terima kasih atas kehidupan yang engkau berikan..Aku cinta Allah
Selasa, 22 Mei 2012

Ku Pinang Kau Dengan Bismillah l Melaka 4.0

Assalamualaikum w.b.t. . . . 


Tuhan memberikanku cinta
Untuk ku persembahkan hanyalah padamu
Dia anugerahkanku kasih
Hanya untuk berkasih berbagi denganmu



Atas restu Allah ku ingin milikimu
Ku berharap kau menjadi yang terakhir untukku
Restu Allah ku mencintai dirimu
Ku pinang kau dengan Bismillah

Hampa terasa bila ku tanpamu

Hidupku terasa mati jika ku tak bersamamu
Hanya dirimu satu yang aku inginkan
Ku bersumpah sampai mati hanyalah dirimu (hanyalah dirimu)


Atas restu Allah ku ingin milikimu
Ku berharap kau menjadi yang terakhir untukku
Restu Allah ku mencintai dirimu
Ku pinang kau dengan Bismillah


Atas restu Allah ku ingin milikimu
Ku berharap kau menjadi yang terakhir untukku
Restu Allah ku mencintai dirimu
Ku pinang kau dengan Bismillah

*********************

Bila berkata pasal jodoh,pasti ramai yang ternanti-nanti dimana jodoh mereka bisa terungkai..bila berkata pasal soal jodoh,pasti ada hati yang mula tertanya-tanya,adakah jodoh mereka ada ataupun memang ditakdirkan tiada jodoh didunia sementara ini..Jodoh itu rahsia tuhan,siapa kita untuk menentukan..semoga jodoh yang tiba membuat diri kita merasa bahagia,bukan derita yang menimpa..

Perkahwinan itu bukan perkara main-main,bukan seperti makan nasi kerabu..bila tak kenyang boleh tambah nasi lagi..tapi ini adalah soal masa depan,adakah kau ingin bahagia hingga akhir hayat,ataupun bahagia cuma seketika..siapa yang tak inginkan kebahagiaan?kebahagiaan itu cukup indah jika kita pandai hayatinya bagaimana.namun jangan terlalu terdesak mencari kebahagiaan jika kita sendiri tak punya persiapaan sehabis mungkin.kita mengimpikan perkahwinan yang cukup indah bersama pasangan yang terbaik namun kita masih belum cukup baik..itu tidak adil bukan untuk pasangan kita..Apapun berusaha sebaik mungkin terlebih dahulu sebelum melihat hasilnya dikemudian hari..Sekian terima kasih~

Berkahwinlah anda demi Tuhan dan Nabi-Nya, bukan berkahwin kerana perasaan dan mengikut kebiasaan..

#Motif entry?tiada apa-apa,cuma suka akan lagu ku pinang kau dengan bismillah... terpikat~
kak ujie jangan salah sangka^.^
#Semakin malas aku sekarang nak update entry..malas main jauh2 boleh!!
#Tak sabar nak pergi ke terengganu..lepas tu Changlun,Kedah pula menanti..

#Asyik cerita lama saja.sabar ya..koleksi lama banyak benar belum dipublish..malas!!

Update terbaru blog Lensakamera.com :

Kata Achie :Kak Dhiera nak kawin ye??tahniah buat anda...



Terima kasih atas kehidupan yang engkau berikan..Aku cinta Allah~


Jumaat, 18 Mei 2012

Doa Elak Dari Kezaliman l Gelombang Melaka 3.0

Assalamualaikum w.b.t. . .  . . .

DOA 1
رَبَّنَا لاَ تَجْعَلْنَا فِتْنَةً لِلَّذِينَ كَفَرُوا وَاغْفِرْ لَنَا رَبَّنَا إِنَّكَ أَنْتَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ
Maksudnya : "Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau jadikan pendirian dan keyakinan kami terpesong kerana penindasan orang-orang kafir, dan ampunkanlah dosa kami wahai Tuhan kami; sesungguhnya Engkaulah sahaja Yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana"
(Al-Mumtahinah : 5)
DOA 2
رَبَّنَا لاَ تَجْعَلْنَا مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ
Maksudnya : "Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau jadikan kami bersama orang-orang yang zalim"
(Al-A'raaf : 47)
DOA 3
رَبَّنَا لاَ تَجْعَلْنَا فِتْنَةً لِلْقَوْمِ الظَّالِمِينَ
Maksudnya : "Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau jadikan kami landasan fitnah kesengsaraan bagi kaum yang zalim ganas"
(Yunus : 85)
DOA 4
رَبِّ فَلَا تَجْعَلْنِي فِي الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ
Maksudnya : "Wahai Tuhanku, janganlah Engkau biarkan daku tinggal dalam kalangan kaum yang zalim itu"
(Al-Mu'minun : 94)


************************

Kezaliman ada dimana-mana..asalkan ada insan yang bernama manusia,pasti istilah zalim itu tidak asing bagi kita semua..bezanya cuma sama ada kita menzalimi orang lain,ataupun kita dizalimi..Akhir zaman ini,bermacam ragam manusia kita bisa lihat,ada yang sebegini,ada pula sebegitu..kalau diri tak punya iman yang kuat,memang sedari dulu lagi kita dah menjadi seorang pemangsa yang buas menerkam musuhnya yang lemah,demi kerakusan diri yang dihasut syaitan durjana..

Kenapa perlu zalim jika kita tahu kita pasti binasa diatas kejatuhan orang lain..rakus bila memiliki sesuatu,bila diri tinggi diatas sana bukanlah tiket untuk menjadikan kita zalim membabi buta..zalim hanya membuat kita jatuh kelembah hina,dan ingatlah satu perkara.. Doa orang-orang yang dizalimi ini adalah makbul ,jadi kalau nak terus menzalimi mereka,silakan ye..Sekian~

#Sabar kunci kemenangan,Sabar bukan kerana takut tapi lebih baik berdiam dari berkata pada perkara yang menjatuhkan harga diri..
#Sibuk mencari kesempurnaan yang tak bisa ditemukan,sampaikan keburukan terserlah tanpa disengajakan.
#Hidup perlu ada matlamat..kalau inginkan sesuatu, usaha itu harus didahulukan..

#Melaka,nak datang lagi..mengidam~

Update terkini Blog Lensakamera.com


Kata Achie :Aku tahu apa yang kau buat tu..sabar selagi boleh!!


Terima kasih atas kehidupan yang engkau berikan..Aku cinta Allah



 
Jumaat, 11 Mei 2012

Solat Sunat Istikharah l Random Quote

Assalamualaikum w.b.t. . . . .

NIAT

أُصَلِّى سُنَّةَ الإِسْتِخَارَةِ رَكْعَتَيْنِ ِللهِ تَعَالَى
Maksudnya : "Sahaja aku menunaikan Solat Sunat Istikharah 2 rakaat 
kerana Allah Taala"

DOA

اللَّهُمَّ إِنِّيْ أَسْتَخِيْرُكَ بِعِلْمِكَ ، وَأَسْتَقْدِرُكَ بِقُدْرَتِكَ ، وَأَسْأَلُكَ مِنْ فَضْلِكَ الْعَظِيْمِ فَإِنَّكَ تَقْدِرُ وَلاَ أَقْدِرُ، وَتَعْلَمُ وَلاَ أَعْلَمُ ، وَأَنْتَ عَلاَّمُ الْغُيُوبُ ، اللَّهُمَّ إِنْ كُنْتَ تَعْلَمُ أَنْ هَذَا الأَمْرَ .... خَيْرٌ لِيْ فِي دِيْنِي وَمَعَاشِي وَعَاقِبَةِ أَمْرِي عَاجِلَهُ وَآجِلَهُ فَاقْدِرْهُ لِي وَيَسِّرْهُ لِي ، ثُمَّ بَارِكْ لِي فِيْهِ ، وَإِنْ كُنْتَ تَعْلَمُ أَنَّ هَذَا الأَمْرَ.... شَرٌّ لِي فِي دِيْنِي وَمَعَاشِي وَعَاقِبَةِ أَمْرِي عَاجِلَهُ وآجِلَهُ فَاصْرِفْهُ عَنِّي وَاصْرِفْنِيْ� عَنْهُ ، وَاقْدُرهُ لِيْ الخَيْرَ حَيْثُ كَانَ ، ثُمَّ ارْضِِى بِهِ

Maksudnya : "Ya Allah ! Aku pohon pilihan (minta petunjuk) daripada Engkau dengan pengetahuan Engkau dan aku pohon ketentuan Engkau dengan kekuasaan Engkau dan aku pohon akan Dikau dari limpah kurniaan Engkau yang besar, maka sesungguhnya Engkau Maha Berkuasa sedangkan aku tidak berkuasa dan Engkau Maha Mengetahui sedangkan aku tidak mengetahui segala perkara ghaib.
Ya Allah! Seandainya Engkau mengetahui bahawasanya urusan ini �. Berkebajikan bagiku pada agamaku, kehidupanku dan kesudahan urusanku sama ada cepat atau lambat, maka takdirlah akan dia baik dan permudahkannya bagiku kemudian berkatkan bagiku padanya dan seandainya Engkau mengetahui bahawa urusan ini �. Mendatangkan keburukan bagiku pada agamaku, kehidupanku dan akibat urusanku cepat atau lambat, maka palinglah akan dia daripadaku dan palinglah akan seberapa yang boleh, kemudian redhalah akan daku dengannya" (sebutkan urusan yang dimaksudkan di tempat yang bertitik).


*****************
Solat istikharah tidak dilakukan kepada perkara yang wajib dan sunat serta bukan perkara haram dan makruh kerana sudah ada ketetapan tersendiri sama ada melakukannya atau meninggalkannya. 
(Sabiq 1:139-40).


Punya pilihan?tak tahu nak buat apa?merasakan susah untuk membuat pilihan yang ada.. Solat sunat istikharah ada jawapannya..minta pertolongan dengan tuhan,pasti ada petunjuk yang diberikan jika betul niat kita ikhlas memerlukan bantuan..Allah sentiasa ada,kenapa perlu malu untuk meminta..Allah sayang hamba-hambanya,namun kita saja yang dalam tak kesedaran zalim pada diri dan pada tuhan..zalimkan??semoga keputusan yang diambil selepas solat sunat istikharah itu bisa membuatkan kita lebih lapang dada,menerima keputusan yang ada sebagai pilihan terbaik kita..Bila keputusan yang diambil selepas solat sunat istikharah itu hanya membawa keburukan kepada kita,jangan salahkan diri sendiri..kerana mungkin apa yang kita rasakan baik itu belum tentu molek untuk kita..apapun setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya,kalau bukan ditunjukkan sekarang tapi mungkin masa akan datang...Sekian!!!

#Semalam dan hari ini sungguh mencabar keimanan,Apa aku buat semua serba tak jadi..ermmm
#Semoga hari baik akan tiba juga suatu masa..insyaallah~
#Mental insyallah dah ready,tapi fizikal tak lagi..takut pancit saja bila ujian jasmani ahad ni.. takutnya..doakan,tolong sesama insan~
#Adakalanya aku akan bercerita,ada masa pula aku lebih suka berdiam..

#Gambar diambil semasa berada di UKM,bangi..sekadar suka2

Update terkini Blog Lensakamera.com :-


Kata Achie :Shoot landskap bisa membuat diri tenang sebentar dari masalah mendatang.


Terima kasih tuhan atas kehidupan yang engkau berikan..Aku Cinta Allah~
Rabu, 9 Mei 2012

Demi Masa l Gambar Hitam Putih Di Little Indah

Assalamualaikum w.b.t. . . . 

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم

وَالْعَصْرِ

إِنَّ الإنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ 

إِلا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ 

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.
Demi masa.
 Sesungguhnya manusia itu benar-benar dalam kerugian,
 kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran.

***************

Masa dah terbuang begitu saja,24 tahun yang lalu sehingga kini..masih banyak yang belum aku pelajari.. demi masa.Allah bersumpah demi masa,orang yang lalai adalah orang yang benar-benar dalam kerugian.. adakah kita sebahagian dari orang itu??takut bila memikirkan semula..rugi?Ya memang benar,banyak benda aku ketinggalan,banyak benda lagi belum aku kerjakan..aku benar-benar dalam kerugian, masa berlalu sebegitu pantas.meninggalkan aku terpinga-pinga keseorangan dibelakang sana..

YaAllah,jangan jauhi kami dari landasan mu..semoga kami sentiasa bersyukur dengan apa yang kami miliki,.hidup mati kami hanya padamu..semoga hari-hari yang berlalu membawa keinsafan..Aku takut akan kematian,kematian itu semakin ingin berdepan dengan diri ini.. banyak kekurangan belum kami tebus kembali,banyak kesilapan belum kami betulkan.. Ampunkan kami ya Allah..

Ya Allah,engkau ampunkan dosa ibu bapa kami,yang membesarkan kami sejak kecil lagi..engkau hapuskanlah dosa keluarga kami,dosa sahabat kami,dosa umat islam dimuka bumi ini..kematian itu benar2 menginsafkan..aku tahu kematian itu biasa berlaku didepan mata aku,sejak dulu lagi..terbaru ni,seorang pesakit yang sungguh aku kasihi dah pergi menghadap tuhan..belum sempat aku mengatakan aku sayang dia persis seperti seorang ibu, dia dah pergi tanpa sebarang tanda..semoga dia baik2 saja hendaknya disana..Amin3
Sekian..

#Kurangkan berkata,Tingkatkan usaha..
#Aku sedar bila blog berubah bukan menjadi hiburan dunia lagi,pasti pengunjung semakin kurang mendatang..tapi takpe,lain orang lain caranya..yang pasti niat tu mesti ada..
#Pesakit aku datang dan pergi sama seperti sahabat aku..sekejap ada disisi,sekejap lari tanpa terkesan..terima kasih atas persahabatan selama ini..
#Doakan aku untuk ahad ini,ada kekuatan insyallah aku pergi temuduga tu..seram~
#Kenapa kerjaya aku mesti berdepan dengan kematian,aku dahlah hati tisu..alahaai~

#Karya Deknot kira..aku dah makin malas nak berkarya..ermmm

Untuk gambar lebih lanjut,klik link dibawah ini..terima kasih~



Kata Achie :Setiap yang hidup pasti akan mati..



Terima kasih atas kehidupan yang engkau berikan,Aku cinta Allah..


Selasa, 8 Mei 2012

Bila Mendapat Tentangan Keluarga

Assalamualaikum w.b.t.. . 

Maaf terlebih dahulu,diharap kalian semua tidak punya salah faham diatas entry aku sebelum ini..apa yang aku rasa ,itu yang akan aku luah..apa yang kata tak semestinya berbalik pada diri aku,mungkin pengalaman persekitaran yang cuba aku kongsi,mungkin ada kebaikan buat kita semuanya..aku inginkan perubahan,perubahan bila mana ianya menuju kepada kearah kebaikan semata,dah cukup tua ni tak mampu nak buat kerja sia-sia..takut dijemput malaikat maut,tak sempat nak bertaubat...aku ingin perubahan itu,sila bantu aku dapatkannya.. insyallah blog ini tak semestinya menjadi blog personal,tapi blog yang boleh mengajak kita berfikir sejenak..mungkin dengan berfikir kita bisa menjadi lebih berguna..insyaallah..

 #Persoalan yang aku lontarkan kat sini, Kenapa bila diri dah punya pilihan hati,ingin menyunting sidia menjadi  yang halal digauli,wujud tentangan dari keluarga?dan soalan tambahan..apa patut kita lakukan? diam atau perlu ada satu tindakan seterusnya?

Aku hargai jika kalian bisa menyatakan pendapat anda bagaimana...
terima kasih~


#Antara komen blogger yang dapat kita saksikan..terima kasih sahabat^^


Kata Achie :Aku rasa nak buang entry2  yang lepas yang banyak mengarut.



Terima kasih tuhan atas kehidupan yang kau berikan..Aku cinta Allah..




Isnin, 7 Mei 2012

Andai Jodoh Itu Bukan Milik Aku l Gambar Kucing Comel

Assalamualaikum w.b.t. . . 

Aku terkelu seketika.dalam tak sedar air mata berlinangan tanpa aku tahu apa puncanya..Ya Allah,aku menangis kerana dugaanmu yang hanya sepatutnya nikmat ku rasa..nikmat dalam kehidupan,itu yang sebaiknya..namun aku jadikan ia kelemahan,makanya air mata turun tanpa sengaja,mengatakan kegagalan  dengan rakusnya..aku dah gagal ,dia bukan jodoh aku..aku dah merancang masa depan,mula mencanang angan-angan inginkan nikmat kebahagian dalam alam perkahwinan..tapi ternyata itu cuma tinggal kenangan,aku dah jatuh tanpa tersengajakan..Ya tuhan,kuatkan aku disini..bangunkan aku dari tidur yang lena..aku kena bangkit dan terima ia sebagai nikmat dalam kehidupan.Ya,aku gemarkan ayat NIKMAT DALAM KEHIDUPAN, sememangnya hidup ini nikmat namun bila ada kegagalan kita pasti pantas melatah..maafkan kami ya tuhan....

 **************************

Lihat diatas ?aku hairan bila mana kita jatuh dari kegagalan.kita pasti mudah rebah dan enggan untuk bangkit semula..aku akui,aku pun seperti kalian..pernah jatuh dulu kala,sakit itu masih sakit, aku dah pernah mencanangkan kebahagian ada didepan mata namun hanya kegagalan yang mendatang..aku tewas dalam perjuangan,detik itu,saat itu aku rebah..namun ada tangan-tangan yang sudi memimpin aku,yakni keluarga aku,sahabat aku..dan aku bangun dan berjalan ke depan tanpa menoleh lagi masa silam..    

Kini aku sudah bisa tersenyum,masa yang lalu tetap berlalu dan tidak menunggu kita yang masih terbelakang..aku doakan dia bahagia disana,bahagia bersama teman baik aku yang begitu bergaya..maksudnya disini,kalau dah jodoh tak kan kemana.pasti berakhir dengan alam perkahwinan juga,kalau dah bukan jodoh,tak perlu nak melatah menyalahkan takdir..Allah pasti beri kebahagian dibalik kepahitan yang kita lalui..aku senang begini,walaupun aku sendiri tapi banyak insan prihatin berada disisi.bukankah itu juga nikmat kehidupan yang kita ada??Sekian~   


#Dalam kepahitan,tersembunyi kebahagian..kan3??
#Esok nak ke Bangi jumpa anak buah,,eksited,tak tahu kenapa..alahai,mesti anak buah nak pau MCD kan?hahaaaa
#Semoga saya dan kamu kamu kamu  punya jodoh masing2..insyallah


        # Si L yang comel..
Untuk gambar lebih lanjut,sila klik LINK dibawah..terima kasih~



Kata Achie :Siapa jodoh saya,tuhan lebih tahu..cepat turun dari kayangan wahai sayang~



Terima kasih atas kehidupan yang engkaun berikan..Aku cinta ALLAH
                              



Jumaat, 4 Mei 2012

Kesabaran Amat DiPerlukan DiSini l Gambar I-City Shah Alam

Assalamualaikum w.b.t. .  .. 

Sabar selagi mampu,
sabar selagi bisa bersabar,
sabar walaupun hati terseksa,
sabar untuk ketenangan jiwa..

Sabar itu perlu,
sabar untuk jihadkan diri,
sabar menjadi kekuataan,
dan,
sabar selagi mampu bersabar....

Orang yang kuat adalah orang yang bisa menahan sabar dari meletusnya api kemarahan.. sabar itu bisa menenangkan hati yang berkecai seperti pecahnya kaca tanpa disengajakan..kesabaran bisa meleraikan pertikaian antara dua pihak jika salah seorang pihak sanggup mengalah ataupun keduanya berfikir lebih matang dan mengelakkan pergaduhaan..kesabaran ini ada banyak kelebihannya..kelebihan itu jika pandai dimanfaatkan bisa menjadi kekuataan diri dalam meneruskan sisa kehidupan yang masih tinggal..

Kita mampu hidup berapa lama dimuka bumi ini??sebulan?setahun?sedekad?? mungkin hari ini,mungkin besok ataupun lusa kita akan meninggalkan dunia ini..selagi masih bernyawa,selagi kita bergantung dengan oksigen yang dianugerah oleh tuhan,selagi kita masih bisa berfikir dengan rasional,bersabarlah sebaik mungkin..hindarkan dari meletusnya kemarahan,tak salah dan tak rugi jika dengan mengalah itu bisa membuat pihak mereka berpuas hati dan hati kita terseksa..apapun tuhan kan sentiasa ada,apa mahu goyang??Sekian~

 ***************************

#Gambar kat i-city..aku dah lama janji nak bawa anak buah,nasib baik masih sempat tepati..hehee

Untuk gambar lebih lanjut,sila klik link dibawah.terima kasih~


#Ujian yang datang pasti disusulkan dengan kemanisan yang sewajarnya..
#Maafkan andai ada tersalah kata sepanjang aku berada di dunia blog ini..
#Tak sabar nak tunggu surat interview tu..tolong doakan sahabat~

Kata Achie :Aku cuba untuk tidak bermain dengan entry personal lagi..


Terima kasih tuhan atas kehidupan yang engkau berikan..Aku cinta Allah^.^
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

(c)Copyright reserved by Woofer Storm.
Powered by Blogger