Blog Lensa Kamera

Ahad, 15 Januari 2012

Chest Tube & Under Water Seal Drainage l UWSD

Water Seal Drainage 

Definisi :
~tindakan invasif yang dilakukan untuk mengeluarkan udara,bendair (darah,pus, cairan) dari rongga pleura,rongga torax dan mediastinum dengan menggunakkan tiub pengkait (chest tube)

Indikasi :
~Tekanan positif pada rongga pleura (normal negatif).keadaab ini boleh berlaku akibat pneumotorax dan efusi pleura.

Tujuan pemasangan WD :
1.Mengeluarkan bendalir ,udara daru rongga pleura dan rongga torax.
2.Mencegah masuknya udara kembali sehingga pnumotorax,
3.Mempertahankan agar paru-paru tetap mengembang atau tekanan tetap negatif.
4.Merawat ateletasis (paru-paru tidak boleh mengembang)

Jenis-Jenis WSD :
1.WSD dengan satu botol.
2.WSD dengan dua botol.
3.WSD dengan tiga botol.

Tempat pemasangan WSD :
1. Bahagian apex paru-paru.
~anterolateral interkosta 1-2 untuk mengeluarkan udara.
2.Bahagian Basal.
~Posterior lateral interkosta 8-9 untuk mengeluarkan bendalir

#Sumber gambar dari google..

psttt:nak pasang benda ni memang pedih sikit..glupppp


Kata Achie :Aku publish untuk peringatan masa depan..heheee


Sila like jika suka entry ini . . . 








12 komen dari budak comel^^:

Puan Besar Shag Yahaya berkata...

AWWWWWWWWW~ Sakit nya ! >.<'

fyna berkata...

uikksss...seram je tgk...
huhuhu..

*pengsan 5 saat*

DianaAzis berkata...

Errr... ngeri tengok..

Azlan Hasan berkata...

thanks 4 da info bro..hehe..gambar tu memang beri peringatan yang jelas..hehehe

Regards,
-Strider-

Daddylicious berkata...

peh seram ni..

ijA berkata...

budak comel nak komen ne..eee..gerinya..

jeBateja berkata...

Uikk..utk apa ni...?....utk perokok tegar ke..???

FAIZ FAKHIRIN berkata...

apa penyebab utama smpai kena mcm ni?...

chemay berkata...

takuttttttt
-.-

Afzainizam berkata...

uihhhh ngerinya.... ni kes paru-paru berair lah kiranya yerrr...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Story terbaru blog kami...
Insurans kenderaan akibat bencana alam

Kira Kekuri berkata...

ini untuk apa arrrr? takut plak klo satu hari jg bgtu

Nisa Greennnpanda berkata...

isy...seram la tgk nie.. ">_<

brani nye achie nk hadapi bnde nie eh.. i mean, time keje la, hehe.. >_<

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

(c)Copyright reserved by Woofer Storm.
Powered by Blogger