Blog Lensa Kamera

Khamis, 23 Februari 2012

Mencari Kawan Yang Betul

Assalamualaikum w.b.t. . . .

#Stok lama,tapi tunggu sebab minggu ni ada job orang kawin.lalalaaaa~


Pilihlah kawan yang baik,kalau kau nak jadi orang yang baik..betul tak penyataan ni?? adakah dengan memilih kawan yang baik,kita akan menjadi baik seperti mereka..baik macam mana tu? orang kata,suasana persekitaran mempengaruhi perkembangan otak kita..maksudnya kalau kita duduk kat tempat orang yang pengotor,kita ni yang bersih ni pun bisa menjadi seorang yang pengotor..benar?jadi kalau kita tinggal bersama masyarakat yang kejam,yang zalim, berkemungkinan besar  menjadi manusia kejam dan zalim itu tetap ada..betul tak??ini orang yang kata,bukan aku sesuka hati memandai nak buat hukum ke apanya..

Bagi aku,sebenarnya tak kisah kita duduk di tempat apa,tempat yang ramai orang yang keji ataupun tempat yang baik-baik belaka..itu semua memang mempengaruhi minda tapi sebenarnya ia bergantung sepenuh hati dengan diri kita..sebagai contoh,aku dulu seorang perokok,,masih bila aku mula merokok?aku merokok masa kat sekolah menengah..aku tertarik dengan kawan perokok yang lain,kenapa?orang kata merokok ni nampak cool,perempuan pun senang je nak dekat..aku mula merokok dan terus merokok sampai saat aku terfikir..abang-abang aku tak merokok,kenapa aku membodohkan diri nak merokok.. lagipun dah terang lagi bersuluh merokok membahayakan kesihatan..tak faham lagi?MEROKOK MEMBAHAYAKAN KESIHATAN,membuat diri cepat sangat hilang dari muka bumi ini..

Semasa di kolej dulu,aku dikeliling oleh ramai kawan lelaki..kebanyakkan ramai yang lupa diri sekejap..dari yang tidak merokok dah pandai merokok,dari yang tidak pandai minum arak dah pandai minum arak ..apa macam tu?hanya ingin mengambil hati orang lain,asap berkepul2 itu juga dibantai,air kencing syaitan juga yang diteguk..lepas tu mula melalak melolong tak ingat tuhan..kalau yang bukan islam tu aku malas nak komen,tapi kalau yang islam tu macam mana pula?? Alhamdulillah,walaupun ramai kawan macam tu disekeliling aku..aku bukan lagi perokok dimasa kini,dan aku tak pernah sentuh air kencing syaitan tu.. bukan nak kata aku baik,tapi cuma nak ajak kau fikirkan balik..tak salah pun berkawan dengan orang tidak baik,kau boleh jadikan ia iktibar dalam hidup agar kau juga tidak akan tersangkut kelak..semua bergantung dengan kekuataan mental dan fizikal kau,kalau kau cepat terpengaruh,jangan salahkan orang lain,tapi salahkan sikap kau yang tak pandai nak sedar diri tu..okey??Sekian ~


#Berkawan dengan orang baik pun kalau kau tak tak baik ,tak guna juga..hehehee
#Pokok pangkal dari hati,kau kata hitam maka hitamlah dia dan sebaliknya..
#Nak kawan dengan orang yang baik2 je,kau tu cukup baik ke?kena cermin diri juga.lalaaa~
#Tergelak dengan komen seorang blogger,kalau dia merana teruk bersama dengan kau..kau anggap je kau 10x lebih merana bersamanya..hehee 
#Tu pasal mulut aku nampak suci,biasalah orang tak merokok ni,siapa nak ngorat? minggu depan datang rumah ye.aku terima dengan syarat, aku nak lens tamron 90mm f2.8, wide lens  tokina 11-16mm f2.8, Tele Lens Samyang 500mm f8.deal?

Kata Achie :Lebih baik berGF dengan lens banding dengan manusia yang
 tak punya hati perut..betul??


Sila like jika suka entry ini. . . Selamat malam~

60 komen dari budak comel^^:

Miss Butterfly berkata...

hahaha barang hantaran ke?






tapi adakalanya benda tu betul. kalo kite kawan ngn orang yang mulut longkang, nnti kite pon turut same jd cmtu. tp kalo org yg salu bersabar, insyaAllah kite pon terikut sama jd cmtu. huuuu~

misyamissyou berkata...

oit! demand! bape ribu tu?

jangan samekan manusia ngan lens la..ishh dia ni debik baru tau..jgn samekan manusia itu dgn kami yg xbersalah ni

Azlan Hasan berkata...

alhamdulillah..nasib baik setakat nie aku mempunyai kawan yang tak membawa aku ke jalan yang menghancurkan..heheh

Regards,
-Strider-

Bitt (double IS) berkata...

hheheheh merajuksss nampak...kawan jek dengan sapa2..as long pandai jaga diri kann ;) syok pe banyak kawan yg pelbagai ragam..hehe

jeBateja berkata...

Di galak mencari kawan yang baik2....supaya kita mendapat tempias segala kebaikkan nya....ahakz

Muhammad Saiazuan Norhalik berkata...

agree yg kawan blh bawa pengaruh buruk.. tp kalau kita kental, takde hal nye.. senang2 je leh tepis..hehe

Telor Power berkata...

berGF dgn lens ...hahaha terbaek leh skodeng2 kehkehkeh


sebenarnya kawan tak bersalah, yang salah adalah diri kita, kita yg menentu untuk memilih kawan.

Mr.Clive berkata...

pilihan kawan ni penting especially dalam kita mencari identiti diri dalam hidup ini...silap pilih,walaupun awal nya xnak ikut cara dorang,lama2 terikut jugak... :)
jadi buatlah pilihan dengan btol... hehe

millerJ berkata...

yah. setuju... biarpun berkawan dgn orang yg baik, tpi klu perangai sendiri tak betul = tiada perubahan. hehe. so, semua tu dtg dari diri kita sendiri juga.. ckp pasal kwn ni, ntahla. sy pn bknnya kwan yg baik sgt rasanya.

slmt mlm achie ^_^

shera haifa berkata...

Pokok pangkal dari hati,kau kata hitam maka hitamlah dia dan sebaliknya.

setuju sngt2.. smuanya dari diri sndiri..

Teenager Housemaid berkata...

saya tak berapa gemar perokok..tapi lelaki-lelaki di sekeliling saya ramai yang perokok..
ohmai!
-_-'

Diana Azis berkata...

Kawan mmg pelbagai ragam..sebab manusia itu juga dijadikan pelbagai sebab kepelbagaian itu mewujudkan variasi..

setuju dgn achie..kita pun tak sesempurna mana..kalau kawan terkurang sikit2 di sana, di sini..percayalah, kita pun sama juga..

P/s : kemain syarat nak ngorat..ekekek..

kiwi berkata...

semua atas diri kita..tpi x dinafikan mse zmn skolah dulu selalu juga terikut ngn kwn2..jiwa remaja kot memg suka memberontak masa tu ^^

ijA berkata...

hahhaa, kawan kita mencerminkan diri kita..sekian

Akue Achik berkata...

cari kawan yg baik, n mesti kuat utk brubh ke arh kebaikan.. :))

sy hrp sy bole brubh..

Noraim berkata...

org kata kalau berkawan dgn org baik, insyaAllah kita akn jd baik jgk dan vice versa. so, kenalah cari kwn yg sama2 blh menuju ke jalanNYA :)

Suhami Ahmad berkata...

Atok pun berkapel dengan lens..... >_<

KhaiRin : anies berkata...

sy pon sm...pening kalu berhadapan dgn situasi mcm ni..

intan_blur berkata...

setuju beb..
kwn ngan org jahat nih dia blh menginsafkan kite..so kite blh lebih jd baik..kan..kan..
pastu jgn la memilih sgt, kannn..jgn la nampak sgt yg ko tu mcm 'gud gud' jek..hahahhaha..
slm wooferstorm..smoga pagi2 ni sihat2 je ye.. ;)

~SaL IjOu~ berkata...

kwn2 yg berada di sekeliling mmg sgt mempengaruhi..kalo pengaruh baik, Alhamdulillah..tp kalo pengaruh x baik, masa tu kita perlu betul2 kuatkan diri, jgn pula kita terpengaruh sama kan..ambil iktibar & anggap sbg peringatan utk diri sendiri~

akak pun pernah dikelilingi kwn2 sosial melampau..tp itu sgt menginsafkan & buat akak terus & terus cuba utk jaga diri~

*boley aja..ada masa..jom!~ ^^

HeNRieTTa JoSe berkata...

eekekek.....truk tol syarat nak pinang dia...bukan calang2 lens dimintaknyew...

pss....sibuk sket...g pown xshat...

cik ika berkata...

ika kwn yg baik ta?

#erm,,..now ta de kwn..sedih..:(

dayang berkata...

betul2, eh Achie ada dslr sudah? wahh! ada sudah geng dslr sy, hehe.. :)

kiera'sakura berkata...

btol... pokok pangkal nye diri kita sendiri.. berkawan la dgn sape pun mana yg baik jdkn teladan, yg bruk jdkn sempadan..

jangan menunding jari ke arah org lain bila diri menjadi terok :)

*buat cerpen memerlukan feel, mungkin kamu blh sumbangkn idea :D,, anyway thanks sudi bce :)

Ujie berkata...

kalau diri kita kuat, takpe kwn dgn org2 begitu..mungkin kita boleh betulkan mereka pulak.

tapi kalau tau diri tak kuat iman, elok jauhkan diri. itu lebih baik.

*wah..dah jadi jurugambar kawin pulak ya!

nurul diana berkata...

suke entri ni . btul tu berkwn dengn org baik pon kalau kita x baik , x de guna juga :)

Prettywrite berkata...

kawan jer dengan semua orang tapi tetapkan pendirian supaya tak terpengaruh..

tapi kalau dalam ramai2 cuma kita jer yang lain memang akan terpengaruh tak kisah la baik or buruk..

@nak masak laksam failed ok..beli boleh..haha

CikUna berkata...

haha... apa daa bro achie nie.. boleh pule wat syarat pinangan macam tu.. kire semua permintaan tu barang hantaran la ek?? hehe lucu..

\\( ^_^ )//

LadyBird berkata...

kalau kawan ngn org baik je.. yg kurang baik sape nak jadi kawan depa?

huhuhu.. jadikanlah diri seperti ikan.. walaupun tinggal di dalam air masin, badan ikan tetap tawar dan sedap :)..

lady suka ikan :D..

p/s : jangan merokok, merokok membahayakan kesihatan.. amaran daripada kementerian kesihatan malaysia..

sudipVSsenduk berkata...

seorang ustaz pernah berkata:

- kalau kita berkawan dgn penjual minyak wangi, baju kita akan sentiasa berbau harum tanpa memakainya..

- kalau kita berkawan dgn perokok, baju kita akan sentiasa berbau asap walaupun tak menghisapnya..

- kalau berkawan dgn org masjid, kita akan selalu ke sana..

- dan kalau kita berkawan dgn org yg suka ke tempat2 maksiat, tak mustahil kita akan menurutinya 1 hari nnti...

Wallahualam, tepuk dada tanya selera

lisa berkata...

setuju. kawan dgn org yang ada tabiat x baik boleh ubah diri kita. supaya kita x jadi mcm dia. :)

dwaty berkata...

nice entri...

#Pokok pangkal dari hati,kau kata hitam maka hitamlah dia dan sebaliknya...

p/s: kalau tak guna akal "pengaruh rakan sebaya" tak akan hilang...

Hanis MY berkata...

betul tu yg ptg jg diri kita dan tahu mana elok mn buruk baguslah kalau tak merokok ramai calon nnti hehe gurauje

yad'z berkata...

tak kira kita berkawan dengan sapa.. kena pandai bawa diri.. =)

#jemput singgah rumah kalau drop johor.. ^^

c'axoera ヅ berkata...

lens tak punya rasa tapi boleh memberi kepuasan! heheh

http://ch000tz.blogspot.com/2012/02/spontaneous-spending-it-seems-never-get.html

O CIKTEDDY berkata...

mmg smua dtg dr hati..tp kalo brkwn dgn org yg baik2,mesti sdikit sbnyk kita akn terikut2..sama la kalo kwn dgn org2 yg kureng..hehe

CheNamNam@CNN berkata...

sebab tuelah orang tua-tua cakap selagi ada iman dan ilmu didada kuat dan teguh pendiriannyer maka berkawanlah beribu pon nescaya diri takkan terpesong jauh dan tersesat tanpa arah..

maklumlah hakak nie dah tua so terpaksalah petik kater2 orang-orang tua yer...:P

Cho Zila berkata...

betoiler tu... tapi bukan itu saja faktor banyak gak kot...
tapi kawan mmg faktor yang penting,,,,

diana berkata...

kalau nak tau akak seorang yang memilih kawan.kenangan lalu buat akak serik nak berdamping dengan sebarang orang.serik!!

dhiera berkata...

dalam berkawan, saya berkawan dengan semua. tak kesah la dia perangai macam apa. tapi diri sendiri fikir balik dan tahu beza mana yang baik dan buruk~

kita sendiri yang tentu kan hidup kita. bukan orang lain~

teha berkata...

kalu kite nak berkwn dgn org yg baik , ubah laa diri kite dulu menjd baik.. insyaAllah kite akn dpt lah kwn yg baik tu :)

kay_are berkata...

setuju.. tak kisah nak kawan ngn sape pun.. tu masing2 nye hak yang penting pokok pangkal hati!

Nisa Greennnpanda berkata...

hye achie~...
sori aa lame xjenguk blog awk nie..

busy sgt3 nie.. adeh.. "-_-
mlm kang sy dtg blk ye..
nie takat nk drop komen je, entry xbc lg, ngehehehehe..XD

take care achie~!!! ^_^

hassy chan berkata...

ish xyah la merokok haha..
da la ad 4000 bhn kimia kt dlm tuh.. bhya je.. toksik!! hehehe

Teenager Housemaid berkata...

err..saya da komen ke belum kat entry ni?
alamak lupa lah.. -_-'

xila riston berkata...

lens xbenyawa la...jgn tutup sngat hati, biaselah terkecewa kan...

Nisa Greennnpanda berkata...

owh..bgus la achie dh stop smoking.. sy support!!! coz lgsg xcool smoking2 nie.. "-_- wat busuk je ade la, uhuk3..

sy kwn ngan achie nie... ok je.. tp still xt'pengaruh ngan minat achie psal photography, ngehehehehe.. XD

wah, nk snap pic org kawin eh? dpt upah x? bestnye... ^_^ nk ikut~.. perrghhhh...hantaran nk lens eh? sy xkeje lg.. so srh aa pmpuan lain msuk minang, lalalala~.. XP

sy lg suke achie berGF ngan lens & kamera.. sy restui hbgn korg!!! >_<

teeeetttttttt... pjg xkomen sy? nie la akibat lame xlepak kat sni, hoho.. XD

Zakaria's daughter berkata...

kawan dengan sesiapa pung tak jadi masalah.
tapi wajib ingat salu ;
bile kite berkwan dengan someone ,
secara tak langsung kite akan terpengaruh dengan kawan tesebut.
so bile kawan tuh baik pangai , baiklah kite jadinye.
tapi ad org kalau kwan dengan org yg jahat mana pung , dy still stay cool sebab die pandai kawal diri sendiri.

hehe. ape2 pung ,
tepuk dada tanya lah iman.

Tengku Puteri berkata...

orang selalu cakap kawan seperti cermin... sabda nabi pula dalam hadis yang bertajuk ikhtiaru julasa' "Bersahabat dengan orang yang soleh dan dengan orang yang jahat persis seperti berkawan dengan pengedar minyak wangi dan tukang besi (yang menghembus bara api). Pengedar minyak wangi sama ada ia memberi anda sebahagian atau anda membeli bau-bauan daripadanya atau sekurang-kurangnya anda mendapat juga baunya. Manakala tukang besi pula samada ia menyebabkan baju anda terbakar atau anda mendapat bau yang hapak." (Riwayat Abu Daud) ..apa2 pun benteng pertahanan iman tu perlu kuat kan... Wallahua'lam... =)

Puan Besar Shag Yahaya berkata...

Kena pandai jaga pendiriran diri jela. Kawan dengan sesapa pom boleh kalau reti jaga diri ;)

#untunglah ada GF baru~

Afzainizam berkata...

yupppp cari kawan yang baik untuk kita... baik untuk semua.... tapi sendiri mau pikir cari yang macam mana.... jangan cari kawan yang makan kawan...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Story terbaru blog kami...
diy tukar manual transmision oil

ciK LyndaWawa berkata...

saya kawan yang betul x? huuhu

Juliet_iRa~" berkata...

betul..

fuhhh hantaran ke tu?kemain lagi...kalau gtu achie bg hantaran kat diri sendiri je la..ahahaa ;p

mengalahkan org ppuan!heee

niat tu kena betul..dr hati la smuanya bermula..kalau hati baik..insya-Allah diri baik..kalau hati tak baik..sendiri mau igtlah!;p

Kira Kekuri berkata...

klo aku, x memilih kawan

Kira Kekuri berkata...

kalao aq x update aku rasa perkara biasa, tp bla ko x update aku rasa luar biasa la pulak.. bah jgn lpa update =D

ILA HonEyBuNNy berkata...

saya suka berkawan dgn semua org.ehheheh

rozeeta rashid berkata...

berkawan la dengan semua. tak kisah baik atau tak. janji kita tahu siapa kita n tak cepat terpengaruh. =)

CTK berkata...

bagusla dh xmerokok...hehehe

*ct stuju sal lau nk jd baik sepenuhnya bergantung pd diri kita...

mcm ct,ct banyak kawan baik, tp ct still jugk cmni, asek wt dosa je...sbb xmampu nk kawal diri..huhuhu...

Iffah Afeefah berkata...

Sggup ke nk gf ngn lens spjng hayat?

sukri amin berkata...

Berkawan terlalu baik susah nk kekal slamanya...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

(c)Copyright reserved by Woofer Storm.
Powered by Blogger