Blog Lensa Kamera

Rabu, 23 November 2011

Tips Agar Doa DiMakbulkan

Assalamualaikum w.b.t. . . 

  • Berdoa dalam keadaan berwudhu'
  • Mengadap kiblat
  • Merapatkan jari kecuali ibu jari
  • Mulakan pujian kepada Allah dan selawat atas Nabi Muhammad (saw)
  • Bertaubat kepada Allah sebelum berdoa
  • Berdoa dengan ikhlas dan jujur
  • Berdoa dengan khusyu' dan rendah diri
  • Mengangkat kedua-dua belah tangan
  • Berdoa dengan sabar dan tidak terburu-buru
  • Berdoa dalam keadaan senang atau susah
  • Jangan mendoakan sesuatu yang buruk kepada diri sendiri dan orang lain
  • Mendoakan untuk diri sendiri sebelum orang lain
  • Mengakhiri doa dengan pujian kepada Allah dan selawat atas Nabi Muhammad (saw)
  • Menyapu muka dengan tangan setelah selesai berdoa
  • Yakin doa akan dimakbulkan




Kata Achie :Maaf,tak dapat nak bw..semalam aku tengah format lappy..hehee insyallah malam ini aku datang terjah blog korang...pergi kerja dulu^^


Sila like jika suka entry ini...

16 komen dari budak comel^^:

Cik Muda Sae berkata...

L.I.K.E.!

KhaiRin berkata...

ada org tanya sy, kalu pompuan tadah tangan berlapik telekung, kira doa diterima ke nnt?

Farhana Jafri berkata...

still xdpat pe yg dihajatkan.. hmm.. mngkin sudah tersurat begitu..

Saiazuan berkata...

sy slalu tak brdoa dlm keadaan tenang dan tidak teburu2.. selalu nak cepat je, nak kejar apa tah..hmm

Eyda Syahida berkata...

achie, doakan eyda dpt kolej yep? :)

Cik Pulau berkata...

aminnn..
moga dimakbulkan segala doa...

Ujie berkata...

cara berdoa pun boleh pengaruhi kadar makbul doa kita.

Ujie berkata...

cara berdoa pun boleh pengaruhi kadar makbul doa kita.

diana berkata...

hti2 kat tempat kerja..jangan nakal2..:)

JR berkata...

Gud tips, terima kasih...

Entri terbaru di blog JR:

Menang Bola: Setiap Pemain Malaysia Dapat RM85 Juta

Cik SHiNJU berkata...

Alhamdulillah...
Terima kasih atas perkongsian ini..

RinsyaRyc berkata...

tenkiu atas perkongsian.. ^___^

ehm, ai takde dua hari ni u rindu x?

#bajetadeyangrindusebenarnyatakde. sob3

nazira berkata...

nice info.. thankz for sharing...

http://nazira-mypersonallife.blogspot.com/

Rtp Farra Arisha berkata...

slalu berdoa :')

Afzainizam berkata...

Dari Syaqiq Al Balkhi berkata: “Suatu hari Ibrahim Bin Adham ( Abu Ishaq ) berjalan di pasar Basrah lalu ia dikelilingi oleh orang ramai dan mereka bertanya kepadanya: “Ya Abu Ishaq, Allah berfirman;
bermaksud “Mintalah olehmu sekalian kepada Ku nescaya Aku kabulkan. Dan kami telah satu tahun berdoa dan doa kami belum dikabulkan.” Ibrahim bin Adham menjawab: “Bagaimana Allah hendak mengkabulkan doa kamu sedangkan hati kamu tertutup oleh 10 perkara.”
1. Kamu telah mengetahui Allah tetapi belum tunaikan haq-haqNya.
2. Kamu telah membaca Al-Quran tetapi tidak melaksanakan tuntutannya.
3. Kamu telah mengetahui syaitan sebagai musuh tetapi masih mentaatinya dan menyetujui seruannya.
4. Kamu menyatakan kamu umat Muhammad s.a.w tetapi tidak mengerjakan sunnahnya.
5. Kamu menyatakan dirimu akan masuk syurga tetapi tidak mengerjakan apa-apa amalan yang akan membawamu ke syurga.
6. Kamu menyatakan dirimu selamat dari neraka tetapi ternyata kamu memasukkan dirimu kepadanya.
7. Kamu menyatakan mati adalah benar tetapi tidak bersiap-siap menghadapi mati.
8. Kamu sibuk meneliti aib atau cacat teman-temanmu tetapi tidak pernah melihat aibmu sendiri.
9. Kamu telah makan dan merasakan nikmat Tuhanmu tetapi tidak mahu bersyukur kepadaNya.
10. Kamu telah menguburkan mayat-mayat rakanmu tetapi tidak mengambil pengajaran dari mereka

Sekiranya doa tidak dimakbulkan maka janganlah kita menyalahkan takdir atau menuduh-nuduk orang lain menjadi sebab kepada doa tidak dimakbulkan

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Story terbaru blog kami...
teknik penyaduran chrome electro

Akue Achik berkata...

smoga doa kita dimakbulkan..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

(c)Copyright reserved by Woofer Storm.
Powered by Blogger