Blog Lensa Kamera

Selasa, 29 November 2011

Andainya Kita Menjadi Mereka

Assalamualaikum w.b.t . . 

termenung sejenak mengenang nasib mereka,
tak tertahan hati melihat kepayahan mereka,
susah senang mereka hidup gembira,
macam kita hidup senang hati yang susah,

mereka bersusah mencari sesuap nasi,
kita pula senang saja membuang rezeki,
mereka menahan lapar mengikat perut,
kita siap lena mengulit mimpi.

mereka menangis didalam hati,
mengenang nasib yang sungguh sadis,
kita ketawa terbahak-bahak,
gembira sakan tak ingat tuhan.

Ya Allah kuatkan iman mereka,
Ya Allah tabahkan hati mereka,
Ya Allah semoga kita sering bersyukur,
Ya Allah semoga kita rajin bersedekah..Amin3

Kenapa perlu membazir?membeli makanan tak ingat tuhan,tak habis makan,buang ke tong sampah..tak reti nak bersyukur,insan yang malang sungguh kasihan,mereka makan walaupun sebutir nasi,kita pula megah tak terkata..mengata dunia ini kita yang punya,aku tak kata kalian,tapi ini peringatan buat diri ku,semoga aku sering tidak lupa,semoga aku sering bersyukur,semoga aku tidak lupa pada mereka,semoga aku bisa memberi sedekah,semoga aku tidak lalai sentiasa,Semoga aku tidak lupa padaNya..Amin3

Sekian..




Kata Achie :Bila bersendirian mesti banyak bermain dianak fikiran..ermmmm



Sila Like jika suka entry ini...







22 komen dari budak comel^^:

Kira Kekuri berkata...

Amin. kesian pulak tengok mereka.
nasib aku x suka membazir makanan. tapi kbnyakan org d sekeliling aku. YA.heran jugak.

BiaNatasha berkata...

Kesiannya dorang.. TT

Asy Faro berkata...

=(

Pendamba Mawar berkata...

kadang2 kita tak sedar kita ni beruntung dari insan lain

qasehraihan berkata...

huhuhuhuhu..sayu je tgk..

Ujie berkata...

mmg sedih tengok keadaan mereka..
rasa diri teruk sbb ada buang mknn.

Eyda Syahida berkata...

semoga mereka diberi kekuatan. :)

diana berkata...

tak baik membazir..
kalau tak habis bagi kat kucing je..hehhe..

~ yus ~ berkata...

peringatan yang baik untuk kita di Malaysia ni. Selalu alpa dan tak perasan bila membazir tu kan...

saya kalau anak2 mula tak habis makan, suka ingatkan mereka tentang nasib kanak2 di Afrika sana....

cik sakura berkata...

datang baca nukilan ini..

cik ika berkata...

sebak tgk dorg..cepak pujuk ika..T_T

Nisa Greennnpanda berkata...

mmg sdih tgk diorg nie kn?
kite mmg ptt b'syukur coz dilahirkn kat m'sia yg aman nie..huhu..

Azlan Hasan berkata...

betul tu..kadang2 manusia mudah lupa kerana mereka senang unttuk mendapatkanya..hehe..

Regards,
-Strider-

Myez.. berkata...

Ya Allah..sedihnya..
Klu jump dpn mata...mesti sy da nangis..
Kdg2..buang mkann tak tsentuh dlm peti sejuk.. hati rasa bsalah sgt..
Sedih sbb tpaksa buang.. bygkanla hrga mknn yg kt buang tu kdg2 boleh mcecah RM50.. cuma kt je xsedar.. Sedangkan ramai dluar sana..nk mkn kueh 30sen pn bfikir nak bli or x..
sedihnya =(
seriously..mmg tsentuh sgt2..

KhaiRin berkata...

alangkah bertuah nyer kita di sini... tp tu pon masih ada yg x reti bersyukur


p/s nk ikut g SNBJ bleh je tp tiket asing2 ya hehehehe

RinsyaRyc berkata...

<---x cukup mkn.. sobx3

cik wanie Lovela (CWL) berkata...

sedey :(

Rtp Farra Arisha berkata...

:') jadi sekarang semua orang harus praktiskan diri untuk tidak berbuat pembaziran di mana2 saja kita berada..easy, right? bersyukur dengan apa adanya..:')

rozeeta rashid berkata...

kita yang hidup selesa ni pun kadang2 tak bersyukur dengan apa yang ada. macam mana la kalau kita yang kat tempat diorang.

Cha berkata...

Kesiannya mereka...

k.h.a.l.i.l.a berkata...

pernah terbaca kisah disebalik gambar yg last tu. photographer yg snap gmbar tu rasa bersalah sebb x tolong budak tu (mb die terus tinggalkan tmpat tu kut). rupanya lepas dia pergi, burung kat blakang tu makan budak tu. eh.. paham ke ni?? huhu

ctk berkata...

huhuhu...nk pergi sne..nk tolong dorg..erm...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

(c)Copyright reserved by Woofer Storm.
Powered by Blogger